'lichtere' baktips voor geslaagde bakgerechten

Mieke Schepens 17 februari 2015 Hebban Recensent

In de inleiding vertelt Lorraine Pascale, bekend van de BBC2 tv serie: Baking made easy hoe A lighter way to bake tot stand is gekomen. Ze werd daarbij geholpen door een team van voedingsdeskundigen die de voedingswaarden van al haar recepten bepaalden. Ze moest voor het schrijven van deze 100 recepten haar intuïtie helemaal aan de kant zetten. Knap hoe ze dat gedaan heeft!
Het kookboek is onderverdeeld in negen hoofdstukken: ontbijt & brunch, brood, hartige gerechten, cakes, koekjes & plaatkoeken, lekkers bij de thee, voor speciale gelegenheden & gasten en tenslotte deeg & basisgerechten.
Naast de 'titel' van het recept staat iets geschreven over bepaalde ingrediënten die er in verwerkt zijn, of een gebeurtenis waardoor de auteur aan dit specifieke gerecht dacht.
Er ontbreekt iets belangrijks in dit boek, namelijk de totale bereidingstijd van ieder gerecht. Tip: lees eerst goed het recept voordat je aan de slag gaat.
Onder ieder recept staat een overzichtje vermeld met de hoeveelheden energie, vet, verzadigd vet, suiker, eiwit en zout die Lorraines recept bevat met daarnaast de cijfers van een vergelijkbaar recept.De ingrediënten zijn verkrijgbaar in vrijwel iedere levensmiddelenwinkel.

Mijn keuze viel vandaag op de Filotaart met kip, prei, spek & dragon
Voor 4 personen
1 tl worcestersaus
½ bosje lente-uitjes, in ringen van 1 cm
3 tl dijonmosterd
1 el grof gehakte dragon
zout en versgemalen zwarte peper

Bovenlaag
3 vellen filodeeg van ongeveer 48 x 24 cm, ontdooid

Voor erbij
Knapperige groene salade

Verwarm de oven voor op 180°C (heteluchtoven 160°C).
Spuit wat olie in twee grote koekenpannen met antiaanbaklaag en zet ze op middelhoog tot hoog vuur. Doe de helft van de kip in de ene pan en alle bacon in de andere pan. Bak beide 4-5 min., tot ze mooi goudbruin zijn. Doe ze in een middelgrote ovenvaste braadpan. Zet de pannen weer op het vuur en spuit er wat olie in.
Doe de rest van de kip in de kippan en de prei in de baconpan. Bak beide 4-5 min., tot de kip goudbruin is en de prei zacht wordt; roer af en toe. Voeg na 3-4 min. de knoflook en tijm toe aan de prei en bak ze 1 minuut mee. Voeg een eetlepel water toe als de prei te droog wordt en aanbakt. Doe de kip en prei in de braadpan.
Meng de maïzena met ongeveer 50 ml bouillon tot er een glad papje ontstaat. Schenk het papje al roerend in de braadpan. Roer de rest van de bouillon, de wijn en de worcestersaus erdoor. Breng het geheel aan de kook op middelhoog vuur. Zet het vuur laag en laat het geheel ongeveer 4 min. sudderen, tot het dik wordt en de sterke alcoholsmaak is verdwenen. Roer de lente-uitjes, dijonmosterd en dragon erdoor en voeg zout en peper toe.
Scheur tot slot het filodeeg in stukjes, verfrommel ze lichtjes en verdeel ze over het gerecht. Zet het gerecht 15-20 min. in de oven, tot de kip vanbinnen gloeiend heet en volledig gaar is en het filodeeg krokant en licht goudbruin is.
Serveer het gerecht heet, met een knapperige groene salade.

! Heerlijk knapperig filodeeg met daaronder de malse kip met prei, dragon en bacon.
Omdat ik het gerecht helemaal volgens recept ging koken, heb ik ervoor gezorgd dat de stukjes kipfilet niet te groot waren, zodat ze zeker gaar zouden zijn.
Ik heb de tip van Lorraine bovenaan het recept ter harte genomen en maar twee in plaats van vier plakjes bacon gebruikt.
De aangegeven maten en gewichten kloppen helemaal in het recept.
Er is voor elk wat wils in dit kookboek.

Meer recensies van Mieke Schepens