Dossier /
Fantastische Kunstenaars: Brun Croes
Deze week een Fantastische Kunstenaar met geweldig kleurgebruik en prachtige, romantische platen: Brun Croes.
Op de Hebban Page voor de Fantastische Kunstenaars brengen we al die geweldige artiesten bij elkaar. De eerdere edities die nog niet op de Hebban Page staan, vind je hier: Wouter Tulp, Gidion van de Swaluw, Mark Roosien, Marco Lap, Tais Teng, Yasmin Sheikh en Michal Kus. Inmiddels is er ook een interview met de initiatiefnemer van deze rubriek gepubliceerd: Peter Kaptein.
Brun Croes (België, 1987) woont en werkt als zelfstandige in zijn geboortestad Antwerpen. Het grootste gedeelte van zijn klanten bevindt zich in de game- en animatie-industrie. Enkele noemenswaardige namen daaronder zijn: The Neuland, Tokkun Group, Sony Belgium, From Form, CinéTé. Daarnaast werkt hij ook nog met regelmaat voor enkele Belgische boekuitgeverijen zoals Abimo en Van In.
Waar werk je, of waar heb je gewerkt?
Ik prefereer te werken vanuit men eigen atelier in Antwerpen, maar afhangende van de opdracht bestaat voor mij altijd de mogelijkheid om op locatie te gaan gedurende de tijdspanne van de opdracht.
Wat is je ding?
Mijn ding is absoluut fantaseren over hoe iets (een verhaal meestal) er visueel kan uitzien, eigenlijk exact datgeen je doet bij Visual Development of Production design. Verschillende design opties neertekenen en dan met een team en/of art director bepalen wat het beste werkt voor de game/film. Die samenwerking tussen verschillende talenten, het leren van elkaar om zo tot het best mogelijke eindresultaat te komen is wat ik het leukste vind aan mijn werk.
Mijn tofste klussen bestaan meestal uit production design voor films/animatiefilms. Namen die ik graag ooit op mijn cv zou kunnen plaatsen zijn dan ook een beetje voor de hand liggend: Laika, Pixar, Aardman, Disney, Dreamworks…
Wat was je keerpunt?
Het is moeilijk om een exact moment te kiezen als keerpunt, ik vind persoonlijk dat mijn werk nog altijd pakken beter kan, en zoals je ongetwijfeld al gehoord hebt, blijven we studenten voor ons leven. Dat gezegd zijnde, het jaar dat ik afstudeerde, 2011 aan de Koninklijke Academie in Antwerpen, kwam ik snel in contact met de harde realiteit van ‘echte opdrachten’ die toch wel scherp in contrast liggen met het werk dat je voor schoolopdrachten doet.
De realiteit is veel harder en vereist dat je heel doelgericht kan werken. In dat jaar heb ik een grote effort gedaan om mijn werk te verbeteren en voelde ik ook wel degelijk dat ik vat begon te krijgen op mijn werk.
Wie of wat zijn je invloeden? Waar haal je je inspiratie vandaan?
Inspiratie kan bij mij overal van komen. Vroeger was dat vooral door op te kijken naar andere artiesten, wat nu steeds minder en minder gebeurt. Tegenwoordig vind ik het super inspirerend om inspiratie te halen uit andere bronnen. Muziek en illustratie delen bijvoorbeeld veel raakpunten (ik denk dan aan compositie/balans/kleur vs tonen/contrasten/ritmes/patronen etc.).
Ik ben ook enorm veel bezig als muzikant en haal daar geregeld een emotie uit die me naar een illustratie leidt.
Daarnaast geniet ik er van op city-trips en dergelijke te doen met andere getalenteerde vrienden om zo tot nieuwe inspiratie te komen door het opsnuiven van andere culturen. Vrienden in en buiten de industrie zijn ook een constante bron van inspiratie, praten met hen verrijkt vaak mijn eigen inzichten.
Enkele grote inspirationele artiesten voor mij zijn: Vincent Bisschop, Remi Salmon, Helen Chen, Patrick Hanenberger, Igor-Alban Chevalier, etc, etc, te veel op om te noemen eigenlijk.
Hoe zie je je toekomst?
De toekomst van een zelfstandige is altijd een beetje vaag, je hebt de touwtjes grotendeels zelf in handen en grotendeels ook niet. Ik zou graag de ervaring opdoen om een jaar of twee vast in een team te werken, waarvoor ik mogelijk zal moeten verhuizen naar het buitenland. Ideaal zou verder voor mij zou zijn om de komende vijf tot tien jaar extra ervaring op te doen in zowel de game- als animatie-industrie. Hopelijk voor steeds interessantere projecten.
Mijn grootste droom is echter om ooit mijn eigen production house te starten dat visual development aanbiedt voor film- en gamestudios. Mocht dat ooit realiseerbaar zijn zie ik me dat ergens in Nederland of Europa doen. Dat zal een beetje afhangen van waar de markt zich op dat moment bevindt. Hoewel ik denk dat met de groei van ons digitaal tijdperk locaties minder en minder belangrijk worden.
De illustraties
Rabbit
(Bovenaan dit artikel, links) Een interpretatie op ‘The Rabbit’ van de klassieker Alice In Wonderland.
Tokkun studio
(Halverwege dit artikel) De eerste plaat die ik maakte voor Tokkun studio, niet persé een favoriet maar wel het begin van een mooie werkrelatie met Tokkun, een klant die vaak heel interessante projecten over de vloer brengt.
Kas/Amibo
(Hierboven, rechts) De cover van het kinderboek ‘KAS’ geschreven door Brigitte Minne
Paars
Deze plaat maakt deel uit van een persoonlijk project waar ik me in mijn vrije tijd graag in verlies. Hopelijk vind ik de tijd ooit het af te maken en te delen!
Van In: Suikerspinboom
Deze maakte deel uit van het Bingel project. Een interactieve website die studenten helpt met het maken van hun huiswerk door middel van een interactief verhaal.
Thief of hearts
Deze maakt nog deel uit van mijn afstudeer project ‘Thief Of Hearts’ waarbij een klein jongetje op zoek is naar zijn moeder in een vreemde stad.
Bekijk nog veel meer illustraties van Brun op zijn website en Facebook Artistpage en zijn stevige online presence op Twitter, Facebook, Tumblr, Instagram en Behance.