Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Hebban vandaag

Dossier /

Fantastische Kunstenaars: Michal Kus

Hebban geeft graag een podium aan de fantastische kunstenaars en illustratoren die de Lage Landen rijk zijn. Auteur en illustrator Peter Kaptein heeft de beste genrekunstenaars van Nederland en Vlaanderen opgespoord.

Deze week een Fantastische Kunstenaar met prachtige futuristische illustraties: Michal Kus.

Op de Hebban Page voor de Fantastische Kunstenaars brengen we al die geweldige artiesten bij elkaar. De eerdere edities die nog niet op de Hebban Page staan, vind je hier: Daniel Joustra, Wouter Tulp, Gidion van de Swaluw, Mark Roosien, Marco Lap, Tais Teng en Yasmin Sheikh. Inmiddels is er ook een interview met de initiatiefnemer van deze rubriek gepubliceerd: Peter Kaptein.

Michal Kus (1987) is een concept artist en illustrator. Hij specialiseert zich in hardware en vehicle design maar had altijd genoeg liefde en passie over voor andere thema’s om veelzijdig te zijn als concept designer.

Wie ben je? Wat is je achtergrond?

Ik ben in Nederland geboren en opgevoed, terwijl mijn ouders Pools zijn. Sinds kleins af aan was tekenen voor mij een passie. Later, toen ik ook games begon te spelen, zag ik het als een perfecte mix om deze twee te combineren. En zo had ik in 2006 mijn eerste freelance opdracht voor een klein bedrijfje dat bezig was met een serieuze total conversion mod van Command and Conquer 3, deze mod heette Mid East Crisis 2.

Met school ertussen en wat persoonlijke obstakels tekende ik altijd door, maar met kleine pauzes. In 2011 werd ik van de Hoge School van Kunsten afgewezen. Gelukkig kwam ik in datzelfde jaar aan een fulltime in-house job in Utrecht. Ik werkte daar voor ISOTX tot eind 2013 en heb in die tijd enorm veel geleerd.

Ik verbleef in 2015 zowel in Engeland, Guildford en Nederland, Delft. Binnenkort ga ik voor een langere tijd weer terug naar Engeland, London Area.

Wat is je ding?

Ik ben een grote fan van vehicle design, mechanismen en andere hardware designs. Mijn favoriete manier van het uitvoeren van dat soort ontwerpen is line art. Strakke duidelijk lijnen die technisch over kunnen komen maar alsnog een artistieke stijl kunnen hebben. Verder hou ik er van om van alles te doen eigenlijk. Zoals environments, landschap, interior en character design.

Wat inspireert je?

Ik haal mijn inspiratie uit letterlijk alles wat om me heen is. Onze planeet levert talloze dingen die je kunnen inspireren, soms moet je er wat moeite voor doen om al die mooie dingen te zien die je normaal vindt omdat je ze elke dag ziet. Andere concepts artists inspireren mij ook heel erg. Mijn favoriete ding om te doen is, zoals gezegd, voertuigen ontwerpen, maar ik sta altijd klaar voor andere uitdagingen.

Wat was je keerpunt?

De echte verandering kwam in 2011 toen ik officieel mezelf bewees dat ik van concept art best goed kan leven. Dat was toen ik begon bij ISOTX.

Ik had en heb nooit het gevoel gehad dat ik goed genoeg ben. Ik ben nooit echt tevreden met mijn werk. Ik waardeer het wel als ik met de tijd betere feedback en reacties krijg op wat ik maak. Ik heb altijd het gevoel dat ik door moet blijven leren, dat is ook wat me bezig houdt.

Voor wie werk je en heb je gewerkt?

Mijn eerste baan was bij ISOTX. Daarna was mijn langste in-house positie bij EA Criterion waar ik aan iets totaal anders werkte, voor meer dan een jaar. Ook dat hielp me om zo gevarieerd mogelijk te blijven en nooit bang te zijn voor verschillende uitdagingen. Ik werk momenteel voor Triumph Studios.

Verder heb ik werk gedaan voor boardgames en heb ook conceptwerk gedaan voor Doctor Who, de TV serie, maar weet niet of dat gebruikt is (zie voor dat werk o.a. hier).

De meeste klanten zijn gamestudio’s. Maar ik heb ook werk gedaan voor 3D total waar ik tutorials voor heb samengesteld en artikelen voor hun boeken heb gemaakt. Sinds die tijd heb ik bijna alleen maar freelance opdrachten uitgevoerd voor kleine bedrijven en klanten tot aan grotere zoals Disney en Marvel. Het werk voor die laatste twee zit momenteel nog onder een Non-Disclosure Agreement.

Hoe zie je je toekomst?

Sowieso een artbook! Ik probeer steeds meer tijd voor mijn eigen tutorial platform te vinden, waarmee ik al een beetje begonnen ben, maar waar ik meer tijd in wil stoppen. Verder heb ik twee persoonlijk projecten: "Project Verdas" en "1952" die ik door de drukte heb laten liggen, maar weer snel wil op gaan pakken.

Wat houden die projecten in?

Project Verdas speelt in een toekomst waarin Europa en America niet meer de dominante spelers zijn. Oorlog heeft ze vernietigd en in plaats daarvan heeft India als empire de wereld in handen.

(Hierboven) Dit zijn snelle brainstormschetsen voor mijn persoonlijke project Poject Verdas. Dit was nog echt in de eerste fases toen ik begon met het ontwikkelen van een visuele en functionele stijl. Het verhaal hierachter is dat mensen die artisans zijn het recht hebben op een langer leven. Dit heeft wel gevolgen voor de persoonlijkheid. Artisans tonen steeds minder emotie en liefde naarmate zij hun lichaamsdelen vervangen met protheses om hun werk nog beter uit te voeren.

(Hierboven) Een exploratie van interiors voor Project Verdas. Hier zat ik nog niet te piekeren over wat de functie zou zijn. Het was meer de bedoeling om met kleur en designtaal te spelen op een zo snel mogelijke manier.

Project 1952 is een alternatieve werkelijkheid. De invasie - vanuit de ogen van Nazi-Duitsland - door de USA in Europa is nooit gebeurd en de strijd in het oosten tussen de Duitsers en de Russen is nog steeds gaande, met nieuwe experimentele wapens zoals Mechs en geüpgrade tanks en zo.

(Hieronder) CCCP Mech. Dit zijn Mech designs voor mijn persoonlijke project ''1952'' De technologie heeft zich erg versneld door jarenlange oorlog tussen de Russen en de Duitsers.

Deze concepts heb ik gedaan voor mijn Tutorial die hier te vinden is. 

Skyrim is een van mijn favoriete games, de wereld is zeer goed verkocht. Maar naarmate de game verouderde kreeg ik een neiging om een aantal revisualisation paintings te maken. Om de sfeer beter te tonen en aan mijn publiek te laten zien hoe ik het graag zou willen zien.

De eerste illustratie in dit artikel is van een Soviet deathray trooper: special duty infantry. Concept art voor een turned based strategie game genaamd March of War van ISOTX. Deze infantry heeft een anti radiation suit, zelf beschikt deze eenheid over een deathray gun die geconcentreerde straling afschiet met een drastisch versneld en extreem effect en zo dus organische doelen verpulvert.

De illustratie halverwege het artikel is een ISOTX luchtschip: Scrap Airschip van de Warlords Concept art voor March of War. Deze eenheid is afkomstig van de Warlords die zich specialiseren om het meeste uit het slagveld te halen. Zo is het meeste arsenaal hergebruikt en zijn ze tot de tanden bewapend dankzij hun meesterlijke recycletactieken.

Bekijk nog veel meer illustraties van Michal op zijn website Kus-art, Artstation en volg hem op Twitter en Facebook.



Over de auteur

Peter Kaptein

11 volgers
3 boeken
0 favorieten


Reacties op: Fantastische Kunstenaars: Michal Kus

 

Hebban Spots

Fantastische kunstenaars

25 volgers

De Lage Landen bruisen van het talent. We hebben niet alleen fantastische schrijvers, maar ook kunstenaars en illustratoren met internationale allure. Peter Kaptein is op zoek gegaan naar de beste...