Hebban vandaag

Dossier /

Fantastische Kunstenaars: Noud van Miltenburg

Hebban geeft graag een podium aan de fantastische kunstenaars en illustratoren die de Lage Landen rijk zijn. Auteur en illustrator Peter Kaptein heeft de beste genrekunstenaars van Nederland en Vlaanderen opgespoord.

Deze week een Fantastische Kunstenaar met een futuristische stijl en een flinke snuif steampunk.

Op de Hebban Page voor de Fantastische Kunstenaars brengen we al die geweldige artiesten bij elkaar. De eerdere edities die nog niet op de Hebban Page staan, vind je hier: Gidion van de Swaluw, Mark Roosien, Marco Lap, Tais Teng, Yasmin Sheikh, Michal Kus en Brun Croes. Er is ook een interview met de initiatiefnemer van deze rubriek gepubliceerd: Peter Kaptein.

Noud van Miltenburg (1987) is geboren in Eindhoven en woont op dit moment in Berlijn.

Wat doe je en wat heb je gedaan?

Ik werk vooral voor de game-industrie en heb onder andere aan triple-A games gewerkt (spellen met een zeer hoog budget), aan indie games (spellen van onafhankelijke studio’s) en momenteel ben ik aan het rondkijken en werken in de mobile game industrie. Eerst maar eens alle kanten van de industrie bekijken voordat ik echt een pad vind waar ik mij honderd procent op kan focussen.

Ik heb in Amsterdam bij Guerrilla games gewerkt, werk gedaan voor de jongens van RageSquid in Utrecht en ook nog wat freelance werk gedaan in Eindhoven. Maar nu sinds acht maanden werk ik voor Aeria Games in Berlijn.

Wat is je ding?

Ik hou van werelden en wereldbouw. Als ik iets teken zit ik in mijn achterhoofd altijd een heel verhaal te schrijven. Regels bedenken waarom een element dat ik getekend heb bestaat, waarom het nodig is dat dat er is en dat vormt dan langzaam het universum en wereld om één van mijn illustraties. Ik kan daarom ook eindeloos genieten van andermans werk dat hetzelfde doet. Vaak als ik kijk naar werk dat me inspireert, zit ik al snel daarop een hele wereld te bouwen in mijn hoofd.

Wanneer kwam voor jou het keerpunt?

Bij mij was het nadat ik een jaar NHTV IGAD (International Game Architecture and Design in Breda red.) had gedaan. Op die school heb ik twee dingen geleerd. Het eerst was dat ik geen 3D artist wou worden. Deze school had namelijk een heel stevig 3D programma om je te leren complete assets te bouwen in 3D, dus je 3D objecten helemaal game klaar te maken. Ik haalde daar helemaal geen plezier uit. Ik ben zelf liever bezig met het ontwikkelen van een concept dan het uitwerken van een aantal objecten die ook gebruikt kunnen worden in een game.

Het tweede keerpunt was het moment dat ik doorkreeg dat concept art de weg voor mij was. Ze hadden daar een hele goede tekenles. De meeste mensen zouden zeggen dat het saaie tekenles was, maar dat was heel het ding. Ze leerden je daar de echte basics. Hoe perspectief werkt, waarom het werkt, hoe je het kan toepassen op life drawing, etc. Ik heb daar geleerd om te weten waar je mee bezig bent met tekenen en hoe je een plan kunt maken als er iets is waar je nog niet goed in bent, om daar beter in te worden. Ik heb de school nooit afgemaakt, maar na deze lessen is mijn teken-kwaliteit per tekening hard omhoog gegaan.

3D is een goede tool en ik gebruik het nog steeds, maar ik gebruik het voornamelijk en veel liever als een concept tool om iets snel in elkaar te zetten, om te testen of een vorm van elke kant nog steeds interessant is, of om een basis te bouwen voor een illustratie of design en er dan over heen te tekenen.

Door wie of wat word je geïnspireerd?

Inspiratie haal ik overal vandaan. De echte wereld, films, games, illustratiewerk van anderen. Alles wat ik zie. Maar ik moet zeggen dat de echte wereld wel de beste bron van inspiratie is. Ik woon nu in Berlijn en als ik hier rondloop, vind ik zelf bijvoorbeeld dat alle gebouwen die met de regering te maken hebben een soort van dwarfish architectuur hebben en als ik iets moeten tekenen dat met dwergen te maken heeft, pak ik mijn Duitse referentiefolder erbij.

Hoe zie je je toekomst?

Ik hoop nog lang aan games te werken en met wat geluk en hard werken ook voor één van de bedrijven op mijn bucket list: Blizzard, Gearbox en Bethesda. Ik ben een groot fan van de games die ze maken en zou graag zelf ook eens wat willen toevoegen aan de universums die ze creëren.

Verder heb ik een heleboel projectjes die nooit zijn afgemaakt en allemaal met het idee dat ze ooit een game zouden worden. Ik hoop dat ik in de toekomst de tijd vind om één van die projecten uit te werken als game of fatsoenlijk prototype. Dat zou wel mooi zijn.

Bekijk meer van Nouds werk op zijn websiteporfolio en Deviant Art pagina.



Over de auteur

Peter Kaptein

23 volgers
3 boeken
0 favorieten
Newbie


Reacties op: Fantastische Kunstenaars: Noud van Miltenburg

 

Hebban Spots

Fantastische kunstenaars

26 volgers

De Lage Landen bruisen van het talent. We hebben niet alleen fantastische schrijvers, maar ook kunstenaars en illustratoren met internationale allure. Peter Kaptein is op zoek gegaan naar de beste...