×

Recensie: Een vermakelijke leesbeurt van een duister misdaadverhaal

door Hebban Crew 3 reacties
Na het goed ontvangen 'De dans van de tulpen' van Ibon Martín is er nu een tweede deel in de reeks rond inspecteur Ane Cestero. Hebban-recensent Guy las 'Het uur van de meeuwen' en beoordeelde de thriller met drie sterren: 'Op een markant filmische en gedetailleerde wijze beschrijft Martín de kustlijn en zet de streek flink in de verf.'

Het uur van de meeuwen

Ibon Martín

In Hondarribia, een kleurrijk vissersdorpje op de grens tussen Spanje en Frankrijk, vindt een vrolijk festival plaats. Midden in de traditionele optocht wordt plotseling een vrouw bruut vermoord en de dader weet in alle chaos te ontsnappen. Inspecteur Ane Cestero en haar speciale eenheid zullen de meedogenloze moordenaar moeten opsporen, die niet van plan is te stoppen. Sterker nog: hij gaat volledig in de aanval. Een zenuwslopende zoektocht langs uitgestrekte zoutvlaktes, wijngaarden en verlaten ciderfabrieken volgt, waarna Ane ontdekt dat de zaak veel groter is dan ze ooit had kunnen vermoeden. Er begint een race tegen de klok, en Ane en haar team zullen snel moeten ingrijpen voordat er meer slachtoffers vallen.

Verschenen bij Xander Uitgevers en vertaald door Imke Zuidema.

Ibon Martín (1976) begon zijn schrijfcarrière met reisliteratuur. Als liefhebber van het Baskische landschap en geografie brengt hij zijn dagen meestal door op de schitterende wandelroutes door het Baskenland. Van Martíns thrillers werden in Spanje meer dan 50.000 exemplaren verkocht. In het Nederlands verscheen eerder De dans van de tulpen.

Recensie: Baskische meeuwen nemen geen al te hoge vlucht ***

Door Guy Doms

Het uur van de meeuwen, vertaald door Imke Zuidema, is het tweede deel met de jonge inspecteur Ane Cestero en haar Speciale Eenheid Ontwrichtende Moordzaken (SEOM). Dit keer tekent de Spaanse Ibon Martín (1976) de grillige Baskische kust en het glooiende landschap kundig uit. Het Baskenland dient als achtergrond voor een grimmig misdaadverhaal.

Hondarribia is een vissersdorpje, niet ver van de grens met Frankrijk, waar jaarlijks op 8 september de Alarde plaatsvindt. Het is een traditionele stoet, waarin de plaatselijke bevolking de historische overwinning van de Basken op de Fransen herdenkt. Midden in de parade van 2019 wordt een vrouw met messteken om het leven gebracht. De dader lost probleemloos op in de massa. Ane Cestero en haar SEOM-team komen, net zoals in het vorige boek De dans van de tulpen, andermaal samen en moeten meteen aan de bak. Ze openen de jacht op een seksistische moordenaar. Het blijft evenwel niet bij een enkele slachting; er vallen nog andere slachtoffers te betreuren. Zegeviert het recht?

'Er is nu alleen nog maar chaos na de strijd: verwarde mensen, verloren blikken en een spoor van bloed dat langzaam via de straat naar beneden druipt. Een aanblik die aan oorlog doet denken. Cestero trekt haar wapen en loopt op de grootste groep mensen af.'

Het boek lezen als een losstaande thriller levert je geen echte belemmeringen op. Het is steeds handig vooraf een minimale voorkennis te verzamelen over de protagonisten Ane, Julia en de andere politieagenten. Dit betekent niet dat de karakters van deze personages in een vorig deel reeds grondig zijn uitgediept, integendeel. Evenzeer verneem je in Het uur van de meeuwen slechts mondjesmaat iets interessants over het verleden van de hier terugkerende speurneuzen. De eerste korte hoofdstukken zijn goed raak en zorgen voor een portie spanning. Wat volgt is een eerder rommelige weergave van de talrijke gebeurtenissen, waarbij de essentie van de voornaamste plotlijn net niet in het honderd loopt. De bruuske perspectiefwisselingen tussen de koppige Ane, haar pittige collega Julia (die graag surft) en hun gekwelde chef Madrazo, maken het er niet eenvoudiger op. Pas richting het einde valt alles in de juiste plooien en neemt de nervositeit toe.

'In de volle maan heeft ze zicht op een panorama dat onder normale omstandigheden zou uitnodigen tot rustig genieten van het uitzicht. De ene baai volgt op de andere, de lichtjes aan de Franse kust twinkelen, een vrachtschip koerst op een nog roodgekleurde horizon.'

Op een markant filmische en gedetailleerde wijze beschrijft Martín de kustlijn en zet de streek flink in de verf. Tevens schenkt hij aandacht aan de Baskische tradities, zoals de Alarde er inderdaad een van is. Jammer dat hij niet dieper ingaat op de sentimenten van Ane en Julia, of op de schuldgevoelens van Madrazo. Deze laatste krijgt immers een eigen afzonderlijke verhaallijn; los van de basisplot. Een voortreffelijk uitgewerkt en intrigerend thema daarentegen is het stereotype machogedrag; de behoudzuchtige instelling van de Baskische mannen tegenover de vrouwen. Daar laat hij geen steken vallen. De uiteindelijke, werkelijke moordenaar komt uit een onverwachte hoek. Dit alles resulteert in een vermakelijke leesbeurt van een duister misdaadverhaal; meer hoef je echter niet te verwachten. Deze meeuwen uit Baskenland nemen geen al te hoge vlucht.

Guy Doms is een leesfanaat uit Vlaanderen. Boeken lezen doet hij sinds het boek dat hij op zijn zevende verjaardag cadeau kreeg. Van zijn vader, met de opdracht: 'Je moet niet alleen sporten, je gaat ook elke dag lezen.' Meer dan een halve eeuw en ontelbare boeken later heeft het leesvirus hem nog steeds flink te pakken.

Meer recensies van Guy:

2544 volgers

Reacties op: Recensie: Een vermakelijke leesbeurt van een duister misdaadverhaal