×

Recensie: Momenten waar de adrenaline vanaf druipt

door Hebban Crew
Speciaal voor de YA|XS-reeks van Best of YA schreef Mirjam Mous een toegankelijke novelle die zich afspeelt in de wereld van 'Boy 7'. Hebban-recensent Demi las 'Girl 6' en beoordeelde het boek met drie sterren: 'Dankzij de korte hoofdstukken en de kleine cliffhangers zullen veel jongeren - vooral degenen die niet zo snel een boek zullen oppakken - dit boek graag lezen.'

Girl 6

Mirjam Mous

Girl 6 gaat over de onhandige Summer. Ze is de enige kleindochter van het echtpaar Rogers, dat in Boy 7 een manier bedacht om het gedrag van Nederlandse jongeren te verbeteren. Wanneer opa Carl ernstig ziek is, vertrekt Summer met haar moeder naar Amerika, waar haar grootouders inmiddels weer wonen. Daar ontmoet ze Dez, een jonge blogger die altijd op zoek is naar een goed verhaal. Samen ontdekken ze het web van leugens en dilemma’s waarin Summer zit verstrikt. Hoe ver ga je om iemand te redden van wie je houdt? En is het ene leven echt meer waard dan het andere?

In 2021 verschenen bij uitgeverij Best of YA.

De Nederlandse Mirjam Mous is schrijfster van jeugdboeken voor zowel jonge als iets oudere lezers. Ze schreef spannende en grappige boeken voor lezers vanaf een jaar of acht. Dat begon al met Monsters mollen! (1998). Daarna maakte ze nog veel meer spetterende verhalen, waarin niets te dol lijkt! Over een heks als juf bijvoorbeeld. Maar soms is ze heel serieus, zoals in het boek Goed fout! (2001). De spannende jeugdroman Doorgeschoten (2004), gebaseerd op de moorden op Columbine Highschool, werd getipt door de Jonge Jury 2006. Mous schreef nog veel meer jeugdthrillers, waaronder Password (2012) en Test (2013). Haar grootste succes is Boy 7 uit 2009, dat bewerkt werd tot theatervoorstelling én werd verfilmd.

Recensie: Spannende novelle met zwak einde ***

Door Demi Schoonenberg

Girl 6 is geschreven door Mirjam Mous (1963) en is onderdeel van de Best of YA|XS reeks van novelles die speciaal geschreven zijn om jongeren een kort, toegankelijk boek op te laten pakken. Het is een vervolg op Boy 7, waarin een controversieel experiment werd uitgevoerd op criminele jongeren om ze het rechte pad op te leiden. In Girl 6 zijn de wetenschappers achter dit experiment naar Amerika verhuisd en zijn ze duidelijk niet gestopt met hun illegale praktijken - zelfs hun eigen kleindochter, Summer, ontsnapt niet aan hun experimenten.

De lezer ontmoet eerst Mayca, een dakloos meisje dat op de vlucht is voor haar stiefvader die haar thuis mishandelde. Ze wordt tijdens haar vlucht geholpen door Dez, een jongen die graag journalist wil worden en altijd op zoek is naar een goed verhaal. Al snel blijkt dat hij door zijn hulp aan Mayca betrokken is geraakt bij iets heel vreemds - enige tijd nadat hij haar heeft geholpen komt hij haar plots tegen op school, alleen beweert Mayca opeens dat haar naam Summer is en dat ze Dez helemaal niet kent

Dankzij de korte omvang van het boek wordt de lezer meteen de actie ingetrokken en staat er al veel op het spel. In korte tijd leer je de drie hoofdpersonages kennen, wiens hoofdstukken elkaar afwisselen, en is er net genoeg diepgang om hun motivatie en gedachtegangen te begrijpen. De spanning wordt in het eerste deel van het boek goed opgebouwd en vastgehouden, met momenten waar de adrenaline vanaf druipt:

'Ik word duizelig van angst. Heeft Ray me gezien en is hij daarom gestopt? Ik trek me op aan de onderste strip van het portierraam, zoals ik me vroeger optrok aan het raamkozijn als ik stiekem in onze keuken wilde kijken. Nu tuur ik via de autoruiten naar een ingelijst stukje straat.
Ik zie slechts een deel van het busje. Alsof het, zeg maar, is onthoofd. Het portier gaat open en een in spijkerstof gehuld been steekt naar buiten.
Alles in mijn lijf schreeuwt: rennen!'

Dankzij de korte hoofdstukken en de kleine cliffhangers zullen veel jongeren - vooral degenen die niet zo snel een boek zullen oppakken - dit boek graag lezen. Daarmee wordt het hoofddoel van de Best of YA|XS reeks duidelijk bereikt.

In deze novelle worden daarnaast interessante vraagstukken opgeworpen, zoals de vraag of de ene persoon meer waard kan zijn dan de ander en of het moreel te verantwoorden valt om je brein in een ander lichaam te plaatsen - of dit nu met toestemming is of niet. Deze vraagstukken zetten aan het denken en geven de novelle de nodige diepgang.

Het zwakke onderdeel van Girl 6 is het einde, dat erg snel en gemakkelijk wordt afgehandeld. Binnen recordtempo worden alle losse eindjes en laatste vragen opgelost en beantwoord en is het boek plots uit. Het einde had zeker wat meer aandacht mogen hebben, aangezien het nu allemaal met een sisser afloopt en de opgebouwde spanning uiteindelijk nergens tot ontploffing komt. Een onverwachte cameo uit Boy 7 die tegen het einde aan opduikt voegt ook niet veel toe aan het verhaal en zijn aanwezigheid is wel erg toevallig.

Girl 6 is als novelle een spannende en geschikte optie voor jongeren die een toegankelijk boek zoeken, maar in de uitwerking had vooral het einde baat gehad bij wat meer bladzijdes en een betere ontknoping. Het kan los gelezen worden van Boy 7 en voegt als vervolg niet veel toe aan dat boek, al is het wel de moeite waard voor de fans en nieuwe lezers.

Demi Schoonenberg studeerde Engelse Taal en Cultuur op de Radboud universiteit in Nijmegen en volgt nu de master Letterkunde (specialisatie: Literair Bedrijf). Na haar studie zou ze in het boekenvak willen werken en/of als ondertitelaar. Haar favoriete genres zijn fantasy, horror en YA.

Meer recensies van Demi:

Reacties op: Recensie: Momenten waar de adrenaline vanaf druipt