Advertentie

Hebban vandaag

Column /

Thriller Tiendaagse 2020 | Twists en plots: Willem Asman

door Hebban Crew 8 reacties
Wat is het belangrijkste in een thriller? Juist! De plot en de daarbij behorende wendingen, natuurlijk. Zij laten de lezer raden, beven, verafschuwen en puzzelen. Hebban vroeg 10 Nederlandse thrillerauteurs naar hun ervaringen met plots & twists. Vandaag een blog van Willem Asman.

Willem Asman (1959) studeerde af aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam. Eerder verschenen de thrillers De Cassandra-paradox, Brittanica, Wondermans eindspel en Koninginnedag. Willem Asman werd genomineerd voor zowel de Diamanten Kogel als de Gouden Strop. In 2018 won hij De Gouden Strop voor Enter, het eerste deel van de 'Rebound'-trilogie. Halverwege 2020 zal het langverwachte vervolg verschijnen, Return, bij Gloude Publishing. Van 2008 tot 2012 was Willem Asman voorzitter van het GNM, het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs en de Stichting Gouden Strop. 

Het slechtste cadeau aller tijden

Eind vorig jaar gaf een lezer mij een Scandinavische thriller cadeau. Na zeshonderd pagina’s wind, regen en gruwelijke moordpartijen bleek de meest onwaarschijnlijke de dader. Het was, aldus de cadeaugever, echt iets voor mij.

Het zal u vast ook wel eens zijn overkomen, een cadeau krijgen met een boodschap die tot enig nadenken stemt. Sinds ik de Gouden Strop won, krijg ik ze vaker dan voorheen vraag me niet wat het een met het ander te maken heeft.

Recent kreeg ik een boek dat Dan Brown op het omslag als My kind of thrilleraanprijst. En inderdaad, daar rennen Illuminati, vrijmetselaars en kamerlenghi. Alweer. Op weg naar werelddominantie. Door de catacomben van het Vaticaan. Puzzelend op obscure bijbelverwijzingen.

Deze cadeaugever moest tijdens het lezen de hele tijd aan mij denken.

En misschien bedankte ik haar iets te uitbundig, want ze zei er meteen bij dat ze het bonnetje nog had, mocht ik het willen ruilen.

Nou nee.

Ruilen, daar doe ik niet aan.

Om te beginnen omdat ik alle reacties van lezers koester, of ze nu positief zijn of negatief. Maar bovendien omdat deze boekencadeaus wat mij betreft feedback van de buitencategorie zijn. Wij schrijvers zijn net mensen soms; we ontwikkelen onze voorkeuren, lezen wat we fijn vinden om te lezen, schrijven wat we fijn vinden om te schrijven. Beide bovengenoemde titels zou ik in de winkel zelf echt niet oppakken (zo’n aanbeveling van Dan Brown alleen al, o gruwel). Maar hetzelfde boek ineens in je handen als cadeau-met- boodschap is als een spiegel, waarin de schrijver niet alleen zichzelf ziet, maar vooral ook zijn dooie hoek.

Vele jaren geleden kreeg ik ook zo’n cadeau, Sail van James Patterson. Voor wie het niet kent: een familiezeiltochtje. Iemand valt overboord, iemand springt hem na, beiden redden het op het nippertje. De boot vaart op een rots. Een storm steekt op. Grote golven, gevolgd door nog grotere golven. De radio blijkt gesaboteerd. De mast breekt af. De boot explodeert met aan boord de enige die enigszins wist wat hij deed, de rest van de familie spoelt aan op een onbewoond eiland. Nauwelijks liggen ze naar adem happend op het strand of ze worden aangevallen door een joekel van een slang.

We zijn nu op ongeveer een derde van het boek. Pfff.

Sail bevat honderd korte hoofdstukken, honderd twists. Het plot is zo plat als een dubbeltje, de karakters zijn dito.

Het is schrikken, rennen of verstoppen, vlug! Nee, te laat, toch rennen! Ik overdrijf, maar niet heel veel.

Raymond Chandler adviseerde de cliffhanger als medicijn voor de schrijver die het even kwijt is: Have someone come into the room, pull out a gun and shoot somebody. Sail is honderd mannen met getrokken pistolen achter elkaar. De onbeschaamdheid van Patterson deed me huiveren. Het schokeffect als enige doel, bah. Destijds vond ik Sail misschien wel het slechtste boek aller tijden. Patterson moest zich schamen.

Maar jaren later, toen ik met Enter mijn eerste voorzichtige schreden zette in het Rebound-universum, pakte ik Sail er nog eens bij. Om te zien hoe het niet moet. Ik weet zeker dat het boek me (ook al wist ik het zelf destijds nog niet) heeft gestimuleerd om te zien hoe ík het dan zou aanpakken want er is natuurlijk niets mis met cliffhangers, maar dan wel graag als ondersteuning van een geloofwaardig plot en met karakters die je in je armen sluit.

Dus als je een schrijver werkelijk een plezier wilt doen? Geef hem (m/v) dan een cadeau waarvan je zeker weet dat het niets voor hem is. En lieg vooral ook dat je, helaas, het bonnetje kwijt bent.


Tijdens de Thriller Tiendaagse 2020 trakteren we je op 10 verschillende blogs van Nederlandse thrillerauteurs over plots & twists. Lees ze allemaal op het Hebban Thriller Tiendaagse-kanaal:

Naar het Thriller Tiendaagse kanaal



Over de auteur

Hebban Crew

1856 volgers
3 boeken
3 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Thriller Tiendaagse 2020 | Twists en plots: Willem Asman

 

Gerelateerd

Over

Willem Asman

Willem Asman

Willem Asman (1959) studeerde Nederlands en voltooide in 1985 zijn studie aan d...

Hebban Spots

Thriller Café

744 volgers

Welkom in het Hebban Thriller Café. Deel je leestips, leeservaringen, leeswensen en alle andere bijzonderheden rond boeken in het thrillergenre hier met gelijkgestemde zielen. Dit café wordt...