1914

De moordende begindagen van de Eerste Wereldoorlog 4 augustus 1914: Duitsland valt België binnen in de hoop zo een snelle doorgang naar Frankrijk te forceren. Het kleine en slecht uitgeruste Belgische leger levert echter meer weerstand dan verwacht. De Eerste Wereldoorlog is voor velen synoniem geworden met het IJzerfront. Weinigen weten echter wat er voorafging aan die loopgravenoorlog. Dirk Van Thuyne reconstrueert deze vergeten periode aan de hand van authentieke getuigenissen en dagboekfragmenten. Vanuit een originele invalshoek, met veel aandacht voor persoonlijke verhalen, schetst hij de moordende begindagen van de Eerste Wereldoorlog. Onmisbaar voor iedereen die geïnteresseerd is in onze vaderlandse geschiedenis
In de vroege ochtend van zaterdag 1 augustus 1914 luiden overal te lande de stormklokken. Opgeschrikt springen burgers uit bed en drummen samen rond de champetter. Die kondigt met trillende stem de algemene mobilisatie aan. Nadat enkele dagen eerder al drie lichtingen van vroegere miliciens en de reserveofficieren van het veldleger opgeroepen werden, krijgen nu ook de andere klassen één dag de tijd om hun garnizoen te vervoegen. Overal spoeden grenswachters zich naar de grensovergangen. De Duitsers komen!

Is 1914 het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op 1914