VN:

Alleen hij

Gelezen 283 Aan het lezen 7 Wil ik lezen 321 Favoriet 32 Recensies 29
Thrillers & Spanning Artikelen 3 Lijsten 3 Spots 7 Hebban 1000 596   Topics 0   Leesclub

Andrew Gross heeft met ‘Alleen hij’(The One Man)een bloedstollende en aangrijpende thriller geschreven waarin de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog in het algemeen en die van Auschwitz in het bijzonder centraal staan.
1944. Terwijl in Europa de Tweede Wereldoorlog voortduurt, werken de Amerikanen uit alle macht aan het Manhattanproject. De code die ontbreekt is ontwikkeld door de Poolse natuurkundige Alfred Mendl, die uit het getto van Warschau op transport naar Auschwitz is gezet.
De jonge Pool Nathan Blum is Europa ontvlucht en werkt als vertaler voor de Amerikanen. Hij spreekt vloeiend Duits en Pools, hij is vindingrijk en nu hij alles en iedereen is verloren in de oorlog, is hij vooral vastbesloten zijn leven een zinvolle nieuwe wending te geven. Wanneer de Amerikanen hem vragen het welhaast onmogelijke te doen, aarzelt hij niet. Hij zal terugkeren naar Europa en infiltreren in Auschwitz in een poging Alfred Mendl te bevrijden.
Andrew Gross schreef eerder negen thrillers onder zijn eigen naam en daarnaast nog eens vijf thrillers samen met James Patterson.
‘Gross heeft de beschrijvingen van het kampleven opgetekend naar de verhalen van zijn schoonvader die in Auschwitz vastzat. Waar de hoofdpersonen fictie zijn, zijn de setting en veel van de personages gebaseerd op historische feiten. Voeg daaraan toe het inlevingsvermogen, de actie en de spanning en ‘Alleen hij’ is zowel een ontroerende als aangrijpende thriller.’ Booklist

Thriller

3 keer bewerkt, laatste bewerking door Gerrit

Guy Doms Hebban Recensent

Razende achtbaan - bestuurd door Gross - ontspoort nooit

door: Guy Doms 2 likes

Alleen hij gaat van start met een proloog als aanloopfase, waarin een oude man eindelijk beslist om zijn jarenlang verborgen levensverhaal te vertellen aan zijn dochter. Vanaf dan gaat het boek helemaal los. Welkom in het inferno van de Tweede Wereldoorlog en dat van het ijzingwekkende kamp...

Reacties op: Alleen hij