9789045045269_front

Antonlogie

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Anton de Kom was een antikoloniaal denker, verzetsstrijder, vader, auteur en dichter. Hij wijdde zijn leven aan de strijd tegen kolonialisme en fascisme. Vele decennia na zijn overlijden wordt hij nog steeds herinnerd, zo bleek eens te meer in 2020: De Kom werd opgenomen in de canon en Wij slaven van Suriname werd een bestseller. Hoezeer zijn gedachtegoed een bron van inspiratie is voor vele generaties, bewijzen de verhalen in deze bundel. In vaak heel persoonlijke, onderzoekende verhalen buigen de schrijvers zich over onder meer hun band met het gedachtegoed van De Kom, zijn inzichten over recht en onrecht, zijn pleidooi voor zwart bewustzijn en zijn strijd om de dingen waar we niet graag over praten, bespreekbaar te maken. Deze bundel wordt ingeleid door Mitchell Esajas en bevat ook de verhalen van de winnaars van de eerste Anton de Kom-schrijf-wedstrijd, georganiseerd door The Black Archives, Stichting Anton de Kom en Atlas Contact.

Met bijdragen van Mitchell Esajas, Guno Jones, Nina Jurna, Vincent de Kom, Ianthe Sahadat, Humberto Tan en de winnaars van de Anton de Kom Schrijfwedstrijd.

Literaire essays
Atlas Contact