Tumblr_nv69acihdY1s4alpuo1_500

NRC:

Bidden en vallen

Gelezen 97 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 57 Favoriet 10 Recensies 17
Literatuur & Romans Artikelen 5 Newsroom 1 Lijsten 1 Spots 1   Topics 0

Hij is zo dichtbij; hij kan het bijna aanraken. Tom Kuiper, accountmanager van het luxe horlogemerk Omega, moet een succes zien te maken van zijn zakenreis naar Hongkong. Dan komt alles goed. Dan kan hij eindelijk bedaren en misschien weer eens lief zijn voor zijn gezin. Maar op een warme zondagochtend in november raakt Tom Kuiper zichzelf helemaal kwijt. In een plantsoen vlak bij huis laat hij zich in met een jonge Marokkaan. Het betekent het startsein voor de desintegratie van zijn wereld.

Terwijl Tom koortsig naar zichzelf zoekt op een eiland voor de kust van Hongkong, bijgestaan door een witte aal en Hollywood-acteur Daniel Craig, beginnen ook de mensen thuis hun grip op het leven te verliezen. Echtgenote Els vindt tijdens een catastrofale Zen-retraite niet bepaald wat ze zocht. Farid, een rechtenstudent en amateur kickbokser, vecht nog steeds voornamelijk tegen de jongen die hij niet langer wil zijn. Chris, een door de mand gevallen schrijver, verbergt zich op zolder bij zijn zus Els en zwager Tom, waar hij een verhaal ontdekt dat hem dwingt te kiezen tussen succes of familie, en denkt zijn nieuwe vriendin Anne met hem eindelijk liefde en een toekomst te hebben gevonden. En ergens is ook nog de jongen uit het plantsoen, met wie het allemaal begon.

Bidden en vallen is een roman over zoeken en vinden, over vasthouden en verliezen, over zijn en niet-zijn. Een boek over het aldoor schrijven en herschrijven van ons eigen verhaal.

Nijgh & Van Ditmar
20 oktober 2015
27 oktober 2015

Wie is Tom Kuiper?

door: Lolkje de Vries 1 like

We lopen allemaal rond met een beeld van onszelf in ons hoofd. Soms gebeurt er iets waardoor dat beeld niet langer strookt met de werkelijkheid. Dit laat Henk van Straten (1980) accountmanager Tom Kuiper overkomen in zijn roman Bidden en vallen. Hij loopt op een zondagochtend een plantsoen in en...

Reacties op: Bidden en vallen