Bind-kracht in armoede - leefwereld en hulpverlening boek 1

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Hulpverleners ervaren in hun dagelijkse praktijk al te vaak dat de hulpverlening aan mensen in armoede stroef verloopt. In Bind-Kracht bieden we een kwaliteitsverbetering voor de hulpverlening aan mensen in armoede. We maken verbindingen tussen sociologische en psychologische inzichten, tussen de leefwereld van mensen in armoede en krachtgerichte hulpverleningsrelaties en tussen theorie en praktijk. De kennis van mensen in armoede, van academici, hulpverleners en vrijwilligers wordt samengebracht en gebundeld en uitgewerkt in vormingsprogramma's. Dit eerste boek van de reeks Bind-Kracht brengt inzichten in de leefwereld van mensen in armoede. Hoe ervaren zij uitsluiting en hoe gaan ze om met sociaal isolement? Waaruit bestaat de veerkracht bij mensen in armoede en welke psychologische mechanismen spelen een rol in de armoedespiraal? We tonen verder de mogelijkheden van versterkende en verbindende hulpverleningsrelaties. Wanneer kunnen hulpverleners en arme hulpvragers samen op weg? Hoe werken aan empowerment en maatzorg? Welke zijn de voorwaarden van een krachtgericht cliëntoverleg? Dit boek is bedoeld voor professionele hulpverleners en vrijwilligers die werken met mensen in armoede, docenten en studenten, beleidsverantwoordelijken en leidinggevenden van welzijns- en gezondheidsorganisaties.
LANNOO/ACADEMIC SERVICE
9789020967487