De afrekening

Gelezen 8 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 19 Favoriet 1 Recensies 1
Tijdens de crisis van 2008, toen het financiële stelsel wereldwijd op zijn grondvesten schudde, dreigde ING ten onder te gaan. Maar de grootste financiële instelling van Nederland mocht onder geen beding omvallen.
Om een ramp te voorkomen, tuigde de Nederlandse overheid onder immense druk een reddingsoperatie op van ruim 32 miljard euro. Hoe dicht ING langs de afgrond scheerde en wat zich achter de schermen afspeelde, reconstrueert journalist en thrillerschrijver Roel Janssen in het razend spannende De afrekening. Wie trok tijdens die hectische periode aan de touwtjes? Wat zou er gebeurd zijn als ING was ingestort?
Janssen sprak met de hoofdrolspelers en ontdekte spectaculaire feiten die niet eerder openbaar zijn gemaakt. Met groot gevoel voor veelzeggende details beschrijft hij de paniek, de conflicten, de onderhandelingen – en de waarschuwingen die in de wind werden geslagen. Ook beschrijft hij hoe in het diepste geheim nationalisatie werd voorbereid en hoe de Europese Commissie de prijs die ING moest betalen fors opschroefde.
De gevolgen van dit financiële drama, dat de redding van ABN Amro in omvang en complexiteit overtrof, zijn voelbaar tot op de dag van vandaag.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen