De begraafplaats van Praag

Gelezen 196 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 77 Favoriet 11 Recensies 6
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 2   Topics 0
Op magistrale wijze neemt Umberto Eco in De begraafplaats van Praag de negentiende eeuw onder handen, misschien wel de meest megalomane eeuw aller tijden. Plaatsen van handeling: Turijn, Palermo en Parijs.
De geschriftvervalser Simone Simonini is een zeer nauwkeurig observator van zijn eigen tijd. Hij ziet veel, maar maakt nog veel meer mee. Steeds verder raakt hij betrokken bij het complot dat zal leiden tot de lasterlijke Protocollen van de Wijzen van Zion, die de gehele twintigste eeuw het antisemitisme zullen aanwakkeren.
De begraafplaats van Praag is een aangrijpende en belangrijke roman, die een verontrustend licht werpt op het Europa van de negentiende eeuw, met zijn talrijke complotten, aanslagen en samenzweringen. Is Simonini daar slechts zijdelings bij betrokken of is zijn invloed veel groter? De Protocollen zijn een vervalsing, maar van wie precies?

Oorspronkelijke titel
Il cimitero di Praga