Het creeren van de vijand

Zou de huidige paus Thomas van Aquino wegens diens standpunt over het ongeboren leven als ketter uit de kerk zetten? Wat maakt een verhaal als Les Misérables zo onweerstaanbaar? Is het handig om volkswijsheden als basis voor een grondwet te nemen? Waarom hebben we vijanden nodig? Waarom staren mensen altijd zo gebiologeerd naar de vlammen van een open haard? Waarom bevinden ideale samenlevingen zich altijd op een eiland?
In Het creëren van de vijand laat Umberto Eco zien dat hij als denker niet minder uitdagend, onderhoudend en avontuurlijk is dan als romanschrijver. Literaire, cultuurhistorische en maatschappelijke thema's verweeft hij op geraffineerde wijze tot een inspirerend geheel. Met speels gemak schakelt hij van een scheepskundige uitvinding van Galilei over op de strips van Corto Maltese.
Het wereldwijde succes van zijn roman De begraafplaats van Praag bezorgde Eco een geheel nieuwe generatie lezers, die zijn briljante vertelstem en meeslepende stijl zeer weten te appreciëren. Het centrale thema in De begraafplaats van Praag, het antisemitisme, of _ ruimer _ de verleiding een vijand te creëren om de eenheid binnen een samenleving te behouden, komt uitgebreid aan bod in het titelhoofdstuk van dit nieuwe boek: een belangrijk boek, juist op dit moment.

Umberto Eco (Alessandria, 1932) geniet in Nederland vooral bekendheid vanwege zijn romans, maar in eigen land is hij minstens zo beroemd om zijn talloze enthousiasmerende bijdragen aan filosofie, taalkunde, literatuur, geschiedenis en semiotiek.

Over Eco's laatste roman De begraafplaats van Praag:

'De nieuwe Umberto Eco is briljant. (...) geestig en vernuftig, prachtig van stijl, erudiet zoals we van hem gewend zijn.'
lisa kuitert, vrij nederland ****

'Eco neemt de lezer mee als een microbe in de onderbuik van de Europese politiek van samenzweerders en falsarissen, goedwilligen en kwaadsappigen.'
willem otterspeer, de volkskrant *****

'Zijn verteltoon is typisch Eco: elegant, erudiet, met een kalme distantie en een ingehouden gevoel voor humor.'
joost de vries, de groene amsterdammer

Is Het creeren van de vijand het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het creeren van de vijand