De bevrijding van Vlaanderen

Na vier lange jaren van bezetting trokken geallieerde troepen in september 1944 België binnen. De bevrijding van Vlaanderen en het einde van de Tweede Wereldoorlog brachten zowel vreugde, verdriet als onzekerheid. De oorlog hield bij ons niet zonder slag of stoot op. Er werd hevig gevochten om de Schelde. Maandenlang zaaiden de vliegende bommen terreur in Antwerpen en omstreken.

Arnout Hauben gaat op reis in eigen land en trekt in het spoor van de troepen die ons bevrijd hebben. Onderweg spreekt hij in zijn vertrouwde stijl met de allerlaatste getuigen van de oorlogsjaren en vertelt hij bekende en minder bekende verhalen uit die periode. Na Ten Oorlog I en II en Onder Vlaamse velden komt het slotakkoord van de fenomenale reportagereeks van Arnout Hauben: De bevrijding van Vlaanderen.

Arnout Hauben (1976) is televisiemaker en medeoprichter van het productiehuis De chinezen. Hij werkte mee aan televisieprogramma’s als Man bijt hond, Meneer Doktoor, Weg naar Compostela, Leve de Zoo! en Rond de Noordzee. Hij maakte de alom bejubelde en bekroonde reeks Ten oorlog, over de Eerste en de Tweede Wereldoorlog.

Voor De bevrijding van Vlaanderen werkte Arnout Hauben opnieuw samen met Johanna Spaey (1966). Zij is de auteur van de bekroonde roman Dood van een soldaat en van Kleine encyclopedie van de eenzaamheid. Eerder schreef Johanna Spaey samen met Arnout Hauben de boeken Ten oorlog, Ten oorlog II en Onder Vlaamse velden.
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Polis