De geschiedenis van mijn nieuwsgierigheid

Praten over het oorlogsverleden van zijn Joodse familie werd in Paul Alexanders jeugd nadrukkelijk vermeden. De nieuwsgierigheid van de auteur leidde hem naar verhalen die stukje bij beetje de tragische lotgevallen vertellen van zijn familie tijdens de oorlog.
In een Pools gehucht wordt bij toeval het graf ontdekt van een familielid dat in een kamp bij Auschwitz heeft gezeten. Een naar Argentinië geëmigreerde oom raakt betrokken bij een ontvoeringszaak die hem zijn onderduiktijd doet herbeleven. In het ouderlijk huis van de auteur duiken vijf vergeelde schriftjes op: de oorlogsdagboeken van zijn dode vader.

Paul Alexander (Haarlem, 1967) studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, met als specialisatie de geschiedenis van Rusland. Hij schreef voor diverse dag- en weekbladen over Rusland en de Balkan. In 2002 publiceerde hij de roman Grafschrift voor oom Remmelt.
Zijn journalistieke reizen naar Polen en Argentinië stelden hem in staat een deel van zijn familiegeschiedenis na te trekken.

Is De geschiedenis van mijn nieuwsgierigheid het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De geschiedenis van mijn nieuwsgierigheid