De Rooie

De Rooie

Rank 5889 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Bert Oosterbosch (1957–1989) was hardrijder van beroep. Ongeacht fysieke problemen en negatieve doktersadviezen bleef hij rijden. Tot hij zich letterlijk dood reed. Oosterbosch leidde in 1978 het Nederlandse kwartet naar de wereldtitel op de 100 kilometer. Daarna debuteerde hij als beroepsrenner in de ploeg van Peter Post en werd Oosterbosch wereldkampioen achtervolging in Amsterdam. Ook won hij meerdere etappes in de Tour de France.

Maar achter dit fraaie palmares ging een tragisch verhaal schuil. Heimwee, doping, hersenvliesontstekingen en knieblessures noopten hem te stoppen met wielrennen. Toen hij ondanks dit alles toch een rentree wilde maken, kwamen daar ook nog eens forse hartproblemen bij. Bert zette door, maar zijn passie voor de fiets werd hem fataal.

Dit is het opzienbarende verhaal van Bert Oosterbosch, wielrenner tot in de dood.

John van Ierland (1964, Breda) heeft al 50 boeken op zijn naam staan, waaronder de biografieën van Mathieu Hermans (2013) en Gerben Karstens (2017). Van Ierland schrijft met passie over heroïsche koersen, gestoken tandwielen,
tegenslag en overwinningen. Voor De Rooie interviewde hij Berts weduwe, zus, vader, oud-ploeggenoten en talloze andere betrokkenen.
Lifestyle & Vrije tijd
Woordmagie