Denken doorzien II

Van filosofen wordt wel gezegd dat zij vaardig zijn in het geven van antwoorden, maar meer nog in het stellen van vragen. In Denken doorzien deel 2, gebaseerd op de tweede reeks van de gelijknamige, succesvolle Teleac / NOT-serie, wordt opnieuw ingegaan op een aantal vooraanstaande filosofische vraagstukken. Bestaat de tijd echt of is het slechts een afsprak tussen mensen? Is de menselijke natuur aangeboren of wordt zij tijdens het leven gevormd? Kan het bestaan van God logisch doordacht en bewezen worden? Wat is de relatie tussen lichaam en geest? Maken wij de werkelijkheid zelf of is het een onafhankelijk gegeven dat los van ons bestaat? Wat maakt theorieën en beschrijvingen waar? Zijn wij volledig vrij in het kiezen van onze handelingen en ons gedrag, of zijn onze keuzes en gedragingen bij voorbaat vastgelegd? Elk hoofdstuk biedt een verhelderende analyse van deze en andere belangrijke vragen waarover filosofen in de westerse wereld zich hebben gebogen. Omdat geen enkele stap in de redeneringen als bekend wordt verondersteld, is dit boek niet alleen toegankelijk voor elke geïnteresseerde, maar biedt het ook de mogelijkheid om zelf aan het filosofisch gesprek deel te nemen. Want om het denken van filosofen te kunnen 'doorzien', is een goed begrip van de vragen die zij opwerpen een belangrijke stap.

Is Denken doorzien II het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Denken doorzien II