Dikke Freddy in het zilver

Gelezen 9 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 9 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1 Spots 2   Topics 0
In september 1993 verscheen de column Brieven van Dikke Freddy voor het eerst in het tijdschrift Alert. Sindsdien duikt Dikke Freddy te pas en te onpas op tijdens studiedagen, colloquia, literaire manifestaties en politieke congressen. Dikke Freddy mag dan vaak dakloos zijn; zijn brieven vonden een stabiele thuis op het webplatform Sociaal.net en op de opiniepagina’s van de krant De Standaard.

Humor vormt bij Dikke Freddy de basis voor een gefundeerde aanklacht tegen armoede en ongelijkheid. Hilariteit kleurt schande en schaamte.

Voor hij in 1994 voltijds schrijver werd, werkte Erik Vlaminck eerst in de psychiatrie en daarna in de thuislozenzorg. Sporen daarvan zijn in al zijn boeken en theaterwerk terug te vinden, maar de hilarische Brieven van Dikke Freddy zijn wel het meest tastbare gevolg en vervolg van een confrontatie met mensen die het in het leven niet op een presenteerblaadje kregen.

ERIK VLAMINCK (°Kapellen 1954) is proza-schrijver en theatermaker. Hij is lid van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren en voorzitter van PEN Vlaanderen.

Literaire non-fictie , Korte verhalen
Gebundelde literaire columns
Uitgeverij Vrijdag
10 september 2018
18 oktober 2018

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Nietsontziend en vlijmscherp lachen

door: Ellen IJzerman (prowisorio)
In een brief, gedateerd 26 februari 1999 en gericht aan de directie van het Sint-Erasmusziekenhuis, klaagt Frederik De Meester - beter bekend als Dikke Freddy - over de absurd hoge rekening die hij heeft ontvangen. Het feit dat Dikke Freddy ‘s nachts nauwelijks een oog heeft dichtgedaan vanwege de...

Reacties op: Dikke Freddy in het zilver