Dossier K

Het weekend van zondag 31 augustus 1997 staat in ons collectieve geheugen gegrift vanwege de dood van prinses Diana, die samen met haar minnaar Dodi Al Fayed verongelukt. Opgejaagd en achtervolgd door een horde gretige paparazzi knalt kort na middernacht hun Mercedes Benz S-280 met hoge snelheid tegen een Parijse tunnelwand.

Het is ook de dag van de dodenrit van autohandelaar Pieter Teunissen (47) uit Alkmaar. Als op zondagmorgen het grote nieuws uit Parijs tot de wereld doordringt, wordt in Schagen zijn ontzielde lichaam gevonden in een Hyundai Sonata. Hoewel Teunissen is vermoord, trekt zijn dood weinig aandacht. Het blijft bij enkele korte berichten en een iets groter stuk in een lokale krant.
Pas in januari 2016 komt er volop aandacht voor de moordzaak. Nadat hij zich bijna twintig jaar had weten schuil te houden op de Filipijnen, wordt een van de twee moordenaars, die nog steeds voortvluchtig was, uitgeleverd aan Nederland.

In De moord op de automan volgen we de handel en wandel van beide moordenaars in de dagen voor en na de moord, die minutieus staan opgetekend in het politiedossier. De veertig minuten durende dodenrit van Pieter Teunissen, van Alkmaar naar Schagen, samen met zijn moordenaars Johnny Z. en Peter K., wordt van minuut tot minuut beschreven. Ook sprak Hendrik Jan Korterink met familie en betrokkenen in Nederland en de Filipijnen.

Hendrik Jan Korterink scheef een In cold blood van de lage landen: de zeven doodse dagen van Johnny Z. en Peter K. Zijn boek is een absolute aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de duistere wereld van de misdaad. Hendrik Jan Korterink (1955) schrijft o.a. voor Nieuwe Revu en Panorama. Eerder verschenen bij Just Publishers o.a. de bestsellers BV Bruinsma, Haagse Penoze, Cor (over Heineken-ontvoerder Cor van Hout) en De Ros-tapes. Op zijn website www.misdaadjournalist.nl houdt hij dagelijks het misdaadnieuws bij.

Is Dossier K het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Dossier K