Heen en terug

* Een verhaal dat je nooit meer vergeet
Novelle met de impact van een blikseminslag
Poëtisch en ontroerend
Geweend? Gebruld heb ik toen hij mijn haar knipte. Had ik toen nog krullen? Neen. Met dat korte haar zag ik er katholieker uit. Katholieken dragen nooit lang haar. Ik dacht dat mijn krullen nooit meer zouden terugkomen.
'Niets komt zo vlug terug als krullen,' zei hij terwijl hij me met zijn linkerhand vasthield en met zijn rechter stukken uit de lucht boven mijn hoofd knipte. 'Jonathan, zit stil!'
'Ik heb geen luizen. Echt niet, ik heb geen luizen!'
'In de oorlog heeft iedereen luizen.'
Jonathan is bijna elf als zijn vader hem naar een katholiek jongensinternaat brengt. Jonathan zal er tijdens de Tweede Wereldoorlog onderduiken om zo te ontsnappen aan de jodenvervolgingen. De heenreis beschrijft de voorbereidingen, de angst en de vragen van het jongetje.
Vijfenveertig jaar later haalt Jonathan z'n oude vader op in het bejaardentehuis. De terugreis kan beginnen. Er wordt verteld over de ingrijpende gebeurtenissen die het leven van beide personages tekenden. De terugreis lijkt wel een spiegelbeeld van de heenreis.

Is Heen en terug het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Heen en terug