Paultje ze gaan weer vechten

* Geactualiseerd taalgebruik
Opdat deze geschiedenis zich nooit meer zou herhalen
Voor de 6 miljoen mensen die dit niet meer kunnen vertellen
'Toen er op een dag tien mensen gestraft moesten worden omdat één gevangene ontsnapt was, deed iemand een stap vooruit en zei: "Neem mij in plaats van die man. Ik heb geen vrouw en geen kinderen. Ik zal in zijn plaats sterven." De man stierf de hongerdood in plaats van de aangewezen gevangene. Als er nu twee of tien, of honderd of ... Ik bedoel, als we nu eens met zijn allen vooruitgestapt waren en gezegd hadden: "Dit kan niet. Wij zeggen allemaal dat dit niet kan!"'
'Tja', zei ik, 'als dat gebeurd was, dan hadden de kampen niet bestaan.'
'Juist,' knikte Bert, 'dan hadden we de ontsnappingsweg gevonden.'
'En nu?' bleef ik aandringen. 'Zijn we al met meerdere mensen die een stap vooruit zouden zetten?'
Bert zweeg. 'Ik,' zei hij, 'en jij... Dat zijn er al twee.'
Tweede Wereldoorlog. Paultje en z'n vader, Bert, worden opgepakt en komen als politieke gevangenen in een concentratiekamp terecht. De wreedheden, de gruwel, het waarom en het hoe.
De jaren '70. Bert vertelt aan enkele kinderen hoe hij het kamp overleefde. Hoe het allemaal zo ver is kunnen komen. Waarom er gebeurde wat er gebeurde. En wat er moet gebeuren opdat dit zich nooit meer zou herhalen.

Is Paultje ze gaan weer vechten het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Paultje ze gaan weer vechten