Imperium op drift

* De bekende psychiater-seksuoloog op zoek naar datgene wat de mens nodig heeft om te overleven in een gekneusde wereld
Een boek dat vooruitblikt naar de 21ste eeuw
Van de auteur van (Om)wegen naar geluk
Met koloniale macht heeft het Westen de voorbije eeuwen haar normen opgedrongen aan de wereld. Even triomfantelijk begonnen de natuurwetenschappen drie eeuwen geleden aan een weergaloze ontwikkeling, waarvan de technische toepassingen de westerse wereld vooral in het laatste kwart van de 20ste eeuw een ongekende welstand hebben gebracht. Nu met het einde van het koloniale tijdperk het westerse imperialisme is afgeremd, lijkt ook de vooruitgangsideologie tot stilstand te zijn gekomen. De technische vooruitgang heeft de armoede niet uit de wereld doen verdwijnen, maar heeft integendeel voor een milieuprobleem gezorgd en ons opgezadeld met een permanente staat van angst voor een wereldcatastrofe. Steeds meer lijkt de westerse samenleving een imperium op drift.
Zonder te vervallen in een modieus cultuurpessimisme nodigt Piet Nijs in dit boek de lezer uit om, bij de kanteling van het millennium, zelf een persoonlijk antwoord te zoeken op de vraag wat het goed maakt te leven, ook in de onzekere wereld van de 21ste eeuw. Bij zijn reflectie neemt hij het hem zo vertrouwde therapeutische veld als uitgangspunt, waar het vooruitgangsdenken zich soms zo gedreven doorzet, maar waar ook duidelijk wordt hoe gewelddadig onze samenleving is. Steeds meer mensen zoeken, gekneusd en geschonden tot in hun ziel, het spreekuur van de psychiater-seksuoloog op. Het therapeutische veld en het geweld vormen op die manier twee vensters op de wereld, die uitzicht bieden op datgene wat de mens zo nodig heeft om te overleven op een leefbare aarde.

Is Imperium op drift het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Imperium op drift