Kraaienmars

Karin Anema onderzoekt hoe mensen in verschillende culturen met de dood omgaan. Het ene moment verwondert ze zich ver weg, dan weer dichtbij. Tegelijkertijd weet ze de gesloten uitvaartbranche bloot te leggen. Met spannende paradoxen tussen intens verdriet, conflicten, humor en schoonheid. Steeds weer gaat zij op zoek naar het verhaal achter wat ze
waarneemt. Lichtvoetig loodst ze de lezer langs de kleurrijke afscheidswereld van onder anderen Nederlanders, Ghanezen, Afro-Surinamers, Mexicanen, Sinti en Hindoestanen en langs het werk van onder meer een grafdelver, een schouwarts, een
balsemer en een Oscar-winnende filmmaker. Grote thema’s verteld in schrijnend mooie details. Persoonlijke ervaringen weeft ze er soepel doorheen. Met open blik doorbreekt ze het taboe rondom de dood en laat ze op een sierlijke manier de complexe zielenroerselen zien die het sterven wereldwijd teweegbrengt.
Karin Anema (1955) is schrijfster en journaliste. Met groot inlevingsvermogen en met oog voor sprekende details verdiept zij zich vooral in gesloten culturen. Van haar verschenen onder meer 'De groeten aan de koningin', 'Mexicaanse sneeuw', 'De laatste grens', 'Vandaag koop ik alle kleuren', 'Boegwater' en 'De wet van de stilte'. Een aantal van haar boeken werd genomineerd en vertaald.

Is Kraaienmars het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Kraaienmars