9200000107493555

Kunst & Christendom

Rank 3210 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 10 Favoriet 0 Recensies 0

Dankzij het boek Kunst & christendom heeft de religieuze kunst geen geheimen meer voor je! Wist je dat het alom bekende Lam Gods van de gebroeders Van Eyck de kruisdood en verrijzenis van Christus herdenkt? En dat de duif de Heilige Geest voorstelt? Tweeduizend jaar christendom hebben een indrukwekkende schat aan kunstvoorwerpen opgeleverd. Kunstenaars vonden niet alleen inspiratie in het Oude en het Nieuwe Testament, maar ook in apocriefe verhalen of middeleeuwse legendes. Uit interesse voor architectuur en kunst bezoeken we in groten getale kerken, kloosters, musea en tentoonstellingen. Alleen hebben we dikwijls geen flauw idee van wie of wat er precies afgebeeld staat. Kunst & christendom biedt een chronologisch overzicht van de driehonderd belangrijkste taferelen in de christelijke kunst, van het scheppingsverhaal uit Genesis tot de Apocalyps van Johannes. Bij elke scène vind je een verwijzing naar het Bijbelse verhaal en een korte toelichting of vergelijking met andere legenden, mythen of religieuze teksten. Of vertrek je liever van het kunstwerk? Dan kun je dankzij een lijst met elementen vlot herkennen over welke scène het gaat. Dat een appel dikwijls naar de zondeval verwijst weet je wellicht wel, maar in welke taferelen kun je allemaal een draak tegenkomen?

Kunst & Cultuur
Davidsfonds