Lekker schaken stap 4

Door de tv-serie The Queen’s Gambit is schaken in korte tijd populair geworden. Met de reeks ‘Lekker schaken’ leer je snel en gemakkelijk de beginselen van het schaakspel. De opzet is goed uitgedacht en de teksten zijn zeer toegankelijk, zodat beginnende schakers er direct zelf mee aan de slag kunnen. De vele diagrammen maken meteen duidelijk waar het in de tekst over gaat. En met de opdrachten kun je het geleerde direct in praktijk brengen. Deze officiële leermethode is geschikt voor zowel volwassenen als kinderen vanaf 10 jaar. Met een voorwoord van Hans Böhm.

Het vierde deel – Stap 4: opbouwen, combineren, beoordelen – bouwt voort op de vorige stappen. Je leert alles over de voorbereiding van een combinatie. Belangrijk is ook de juiste uitvoering van de koningsaanval. Facetten als een bres slaan, aanvoeren van materiaal en het uitschakelen van de verdediging spelen hierbij een rol. De nieuwe combinatiethema’s zijn: onderbreken, blokkeren, zevende rij en de magneet.

Lifestyle & Vrije tijd
Denksporten (schaken/dammen)