Lobbyland

Elke dag wordt in ons land de politieke besluitvorming beïnvloed door figuren die zichzelf als oliemannetjes van de democratie beschouwen. Vaak zijn het ex-politici, die via ‘de draaideur’ terugkeren op het Binnenhof om namens een bedrijf, een brancheorganisatie of een lobbykantoor invloed uit te oefenen op hun voormalige collega’s.
Meer dan vijf jaar geleden brachten Ariejan Korteweg en Eline Huisman in Lobbyland deze schaduwmacht in kaart. In deze geactualiseerde heruitgave wordt de balans opgemaakt. Lobby is sindsdien niet meer van de politieke agenda verdwenen. Integendeel: steeds weer nieuwe schandalen wakkeren de roep om betere regelgeving op dit gebied aan. Maar aan lobbyen worden
in Nederland, anders dan in veel andere landen, nog steeds amper grenzen gesteld.

‘Korteweg en Huisman stellen vast dat het lobbycircuit ondoorzichtig is en dat zal blijven.’ – NRC Handelsblad ****

Is Lobbyland het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Lobbyland