Nacht in Jeruzalem

In een ziekenhuis in Jeruzalem bevindt zich na de evacuatienog maar een handjevol mensen. Als de zestienjarige Avram voor de zoveelste keer uit zijn slaap gewekt wordt door een zingend meisje verderop, besluit hij haar op te zoeken. Avram en Ora vinden elkaar, opgesloten in het donker van een zomernacht, terwijl ze buiten artillerievuur en sireneshoren. Met niet meer gezelschap dan een stille, engelachtige jongen en een huilende verpleegster vertrouwen ze elkaar verhalen toe over zichzelf en wat belangrijk is voor hen.

David Grossman voert de lezer mee naar de belevingswereld van twee pubers, die wij in zijn meesterlijke Een vrouw op de vlucht voor een bericht hebben ontmoet. Hij laat ons zien dat zelfs in een geïsoleerde omgeving, waarin koortsdromen en werkelijkheid moeiteloos in elkaar overvloeien, verliefdheid en vriendschap hoop kunnen scheppen.

David Grossman kreeg vele literaire prijzen voor zijn werk. In 2017 ontving hij de Man Booker International Prize voor Komt een paard de kroeg binnen. Eerder ontving hij eredoctoraten van o.a. de universiteiten van Leuven en Florence. Zijn werk is in meer dan twintig talen vertaald.

Redactionele recensie

Recensies (2)

Meer recensies

Is Nacht in Jeruzalem het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Nacht in Jeruzalem