Leeuwenhoning

‘Samson, de held – zo leert ieder Joods kind hem van jongs af aan kennen. De man die met zijn blote handen een leeuw verscheurde, een charismatisch man in de strijd van de Joden tegen de Filistijnen en zonder twijfel een van de wildste, meest oogverblindende bijbelse figuren. Mijn Samson is niet de moedige leider noch een ordinaire gespierde moordenaar.’

Elke week bespreekt Grossman met vrienden verhalen uit het Oude Testament. Voor hem is de Samsonmythe in de eerste plaats het verhaal van een man die zijn hele leven worstelde om het enorme lot te accepteren dat hem werd opgelegd. Het verhaal van een kind dat vanaf de geboorte een vreemde was voor zijn vader en moeder. Het verhaal van een machtige held die zijn hele leven verlangde naar de liefde van zijn ouders, naar

de liefde die hij nooit heeft gevonden. Zijn biografie, vertelt Grossman, is niets meer dan het kwellende pad van een eenzame rusteloze ziel, van een zelfmoordterrorist

die nergens ter wereld thuis is. Zelfs het lichaam waarin hij woont is een plaats van ballingschap. Gefascineerd lezen wij hoe de mythe – met al die bijen die in het leeuwenkarkas nestelen – plotseling doordringt in ons dagelijks leven en herkenbaar wordt.

Is Leeuwenhoning het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Leeuwenhoning