Nederlandse Voedingsmiddelentabel

Nederlandse Voedingsmiddelentabel

Culinair   Topics 0
De Nederlandse Voedingsmiddelentabel van het Voedingscentrum is bedoeld voor iedereen die de gehaltes wil weten van voedingsstoffen van in Nederland verkrijgbare voedingsmiddelen. Van circa 1450 producten worden gehaltes per 100 gram aangegeven van:
energie (kcal en kJ), eiwit, koolhydraten, vet, verzadigde vetzuren, cholesterol, voedingsvezels
water, mineralen (natrium, zout, kalium, calcium, magnesium, ijzer) en vitamines (A, D, B1, B2, B6, folaatequivalenten B12, C).
Voor alcoholische dranken en voor vis, schelp- en schaaldieren en vetten, oliën en sauzen zijn in aparte tabellen het alcoholgehalte respectievelijk de vetzuursamenstelling weergegeven. In het hoofdstuk Maten en gewichten staan standaardmaten van voedingsmiddelen. Op basis hiervan is het mogelijk berekeningen te maken van de voedingswaarde van maaltijden en/of (dag)voedingen. Om de uitkomsten van de berekeningen te kunnen beoordelen, zijn de energiebehoefte en aanbevelingen voor voedingsstoffen opgenomen. Tot slot is er een tabel opgenomen met energiebesteding bij verschillende vormen van lichamelijke activiteit gegeven.
Culinair
Uitgeverij Voedingscentrum Nederland