Niemandsland

Gelezen 70 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 59 Favoriet 5 Recensies 25
Thrillers & Spanning Artikelen 2 Lijsten 3   Topics 0

Tom Brandt, oud-marinier en fotograaf, werkt voor de MIVD en gebruikt zijn dekmantel als freelancenatuurfotograaf om uitgerust met camera en telelens ongestoord en onopvallend zijn werk te doen. Als hij onder het mom van een opdracht voor National Geographic op de Noordpool is en de satellietschotels van SvalSat in Spitsbergen aan een nadere inspectie moet onderwerpen, stuit hij op een wrakstuk dat is vrijgekomen door een afsmeltende gletsjer.

Het blijkt de gps-ontvanger van een Russische Toepolev die in 1996 op Spitsbergen is neergestort met 141 inzittenden, voornamelijk mijnwerkers. Onderzoek van de gevonden gps werpt een verrassend nieuw licht op de toenmalige gebeurtenissen. Was de crash met de Toepolev inderdaad een ongeluk, of was er meer aan de hand? Waarom werd de nabijgelegen plaats Pyramiden plotseling door de Russen verlaten? Wie had er belang bij het onheil voor de Russische mijnwerkers?

Als Tom boven water probeert te krijgen wat er toen precies gebeurd is, wordt hij ineens van allerlei kanten tegengewerkt – soms op zeer hardhandige wijze. Het officieel gedemilitariseerde, kale en barre Spitsbergen blijkt een wespennest te zijn en Tom heeft geen idee wie hij nog kan vertrouwen. Maar Tom zou Tom niet zijn als hij zich niet vastbijt in de zaak en alles op alles zet om deze op te helderen, met alle internationale gevolgen van dien.

Thriller
Literaire thriller
Tom Brandt (1)
Karakter Uitgevers BV
22 mei 2014
22 mei 2014
9789045204062 , 9789045204161 , 9789024581023

Guy Doms Hebban Recensent

Avontuur en spanning, ingekleurd met interessante wendingen

door: Guy Doms 1 reactie 1 like

Als ervaren gids loodst hij je probleemloos door het gure noordpoolgebied of de wildernis, waar ook ter wereld. Voor zijn nieuwste thriller Niemandsland maakte Frank van Zwol (1963) een barre researchtocht naar het noordpoolgebied. Met een loodzware rugzak trok hij in zijn eentje door de desolate...

Reacties op: Niemandsland