Nu ik je zie

Nu ik je zie

De bijzondere zoektocht van Merlijn Kamerling naar zijn vader, nu in midprice

Het leven en de dood van Antonie Kamerling staan bij miljoenen mensen in het geheugen gegrift. Maar zijn zoon Merlijn weet helemaal niet zo veel van zijn vader. Sinds zijn dood heeft Merlijn nooit een aflevering van GTST bekeken, geen films van zijn vader opgezet of interviews gelezen. Hij wilde het niet en hij kon het misschien ook wel niet.

Inmiddels is Merlijn begin twintig en voor hem voelt het soms alsof ook zijn eigen leven op een bepaalde manier stil is blijven staan en hij denkt dat dat iets met zijn vader te maken kan hebben. Voor het eerst gaat Merlijn daarom echt op zoek naar wie Antonie was. Merlijn bezoekt familieleden en vrienden die hij hiervoor altijd uit de weg ging. Hij praat met ze over Antonie, wat hij wilde, waarin ze op elkaar lijken. Wat weten zij van Antonie, van zijn depressies? En kunnen ze Merlijn helpen aan meer mooie herinneringen aan zijn vader? En wat vertelde hij in interviews? Hoe klinkt zijn stem? Kortom, in Nu ik je zie gaat Merlijn op zoek naar antwoorden in alles wat zijn vader heeft nagelaten.

In de pers

‘Tien jaar na zijn vaders dood durfde Merlijn op zoek te gaan: naar wie zijn vader eigenlijk was en uiteindelijk naar zichzelf, wat ontzettend moeilijk en ontzettend moedig is. Want als je zo’n zware stap durft te nemen kun je door met het leven.’ Isa Hoes

‘Als hij aan het slot het graf van zijn vader op Zorgvlied bezoekt, komt hij tot een prachtige verzoening: “Ik zag mijn vader en ik zie mezelf.”’ NRC Handelsblad

‘Onthutsend eerlijk.’ De Telegraaf

Literaire non-fictie algemeen
Boekerij
01 maart 2022
01 maart 2022

Reacties op: Nu ik je zie