Onder de Poolster

Onder de Poolster

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Willem van Wakkerendijk , geboren in 1741 in het Veerhuis van de 'Oude Melm' aan de rivier de Eem, was 14 jaar toen hij als jongen naar zee ging. Hij klom op tot stuurman en was later schipper. Willem kon levendig vertellen over zijn belevenissen op de ijsvelden in de Finse Golf, over een deportatie naar Siberië, droevige reizen naar de Arctic, West Afrika, Australië en Oost- Indië en zelfs van een lang vergeten scheepsramp aan de mond van de Eem, die een nog langer vergeten misdrijf oploste. Natuurlijk zijn en blijven het zeemansverhalen kortom verhalen die niet de lijn van waarheid en verzinsel strak volgen.

Martin Hendriks [1941 Huizen]. De auteur was 40 jaar werkzaam in en om de scheepvaart. Na de opleiding tot stuurman op de Hogere Zeevaartschool in Den Helder voer hij op Nederlandse, Zweedse en Finse koopvaardijschepen en ijsbrekers als stuurman en kapitein. In de jaren '70 vestigde hij zich in de Finse havenstad Hamina waar hij vervolgens 20 jaar als havenloods werkzaam was. Naast korte verhalen heeft hij verscheidene boeken in het Nederlands uitgegeven: 'Drijfijs' (1999) en 'Heerlijk Hamina' (2012).
Geschiedenis & Politiek
Brave New Books