Pennevluchten

Soms doet het deugd via pen en papier even weg te vluchten uit de drukke wereld. Naar een mythische droomwereld waarin mensen in onze kuststreken nog samenleefden met de reusachtige Longopanten. Of vluchten in tijdperken waarin fascinerende diersoorten leefden die uitstierven, of verder evolueerden tot onze huidige diersoorten.

De verschillende vluchtbestemmingen van de schrijver maakten van Pennevluchten een bizar samenraapsel: Naast een overwerkte kip, een vrouwentepel en een kogelhuls duikt hier en daar in het boekje zelfs toiletpapier op... En toch zijn er meerdere rode draden die consequent doorheen dit boek lopen. Het leven aan zee is er zo één. De poëzie en kortverhalen die u aangereikt krijgt, hebben verder dikwijls het dierenleven als inspiratiebron.

Vanwege het sterk menselijke aspect dat de dieren toegedicht wordt, zijn deze werken erg toegankelijk en herkenbaar voor Jan en alleman. Maar ook de uitgesproken natuurliefhebber vindt in de onderschriften ongetwijfeld zijn ding. Zo’n onderschrift is doorgaans wat ernstiger en wetenschappelijker van aard dan het voorafgaande gedicht of verhaal. De dierenpassie van de schrijver tovert met de nodige tussenliggende pagina’s meerdere klompen steen en klei of stronken hout om tot dierensculpturen.

Rijkelijke kleurenfotografie ondersteunt de teksten. Dit boekje is ‘garenloos gebonden’, zoals dat boekbindtechnisch heet. Op het eerste zicht lijkt dat moeilijk te rijmen met de rode humordraad die ook door zowat heel het boek is geregen. Gesponnen van absurde, verfijnde en hilarische vezeltjes...

Meer informatie op: http://www.bloggen.be/pennevluchten/

Is Pennevluchten het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Pennevluchten