Sonny Boy

Rank 2664 Gelezen 2258 Aan het lezen 14 Wil ik lezen 246 Favoriet 89 Recensies 21
Literatuur & Romans Artikelen 9 Newsroom 1 Lijsten 14 Spots 2 Hebban 1000 150   Topics 0

In de herfst van 1928 zien Waldemar Nods en Rika van der Lans elkaar voor de eerste maal. Het is een ontmoeting tussen twee werelden: hij is zwart, zij blank; hij nog geen twintig, zij al bijna veertig; hij is een student uit het exitisch Suriname, zij is oer-Hollands, getrouwd en moeder van vier kinderen. Als kort daarop blijkt dat zij zwanger is van haar zwarte kostganger is het schandaal niet te overzien. De prijs is hoog: Rika verliest haar kinderen, Waldemar zijn geliefde vaderland. Toch weten ze middenin de crisistijd een voorspoedig bestaan op te bouwen met elkaar en hun zoon Waldy, hun eigen 'Sonny Boy'. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit. Terwijl zijn grootmoeder die zich ooit ontworstelde aan haar joodse slavenhouder, wagen Waldemar en Rika nu hun leven om joden te redden - met alle consequenties van dien. Sonny Boy is, om met de historicus Sebastian Haffner te spreken, 'het verhaal van een wonderlijk leven onder wonderlijke omstandigheden'. Het voert de lezer langs enkele van de meest fascinerende episodes van de westerse geschiedenis - van een dromerige katoenplantage in koloniaal Suriname en het Gouden Paramaribo tot de verschrikkelijke laatste oorlogsmaanden in het noorden van Duitsland. Maar bovenal is het de ontroerende en Hartverscheurende geschiedenis van een onmogelijke liefde die toch kon.

Waargebeurde verhalen
Literaire non-fictie algemeen
Querido's Uitgeverij BV, Em.
30 november -1
24 november 2020