Jagtlust

Gelezen 165 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 53 Favoriet 5 Recensies 5
Non-fictie Artikelen 2   Topics 0

In Jagtlust brengt Annejet van der Zijl een van de meest fascinerende mythes van de Nederlandse literaire geschiedenis tot leven. In de periode 1954-1971 groeide dit vervallen Gooise landhuis uit tot een artistieke vrijplaats van ongekende Hollandse allure. Het middelpunt was de even geheimzinnige als betoverende dichteres Fritzi Harmsen van Beek; onder de talloze schrijvers en kunstenaars die in haar ban raakten, waren Remco Campert, Gerard Reve, Peter Vos en Cees Nooteboom. Bij haar vonden ze alles wat in het aangeharkte Nederland van die jaren nog taboe was: tomeloze passies, ongebreidelde creativiteit en experimenten met vrije seks, drugs en alcohol. 'Je stampte met je voet op de grond en het was feest,' aldus Campert. Maar ook aan dit feest kwam een einde, en toen bleek dat niet iedereen even welgevaren was bij de prachtige chaos die Jagtlust heette. 'Van der Zijl werkt met wetenschappelijke accuraatheid en schrijft met literair talent.' Juryrapport Gouden Uil.

Literaire non-fictie algemeen
Non-fictie Vrije tijd/algemeen