Gelezen 52 Aan het lezen 6 Wil ik lezen 14 Favoriet 5 Recensies 8
Junior Artikelen 1 Lijsten 1 Top25's 2   Topics 0

De twaalfjarige Vonkie logeert bij haar opa op de boerderij. Ze vindt het maar saai, tot opa verhalen begint te vertellen over vroeger, toen hij met zes broers op de boerderij woonde. Verhalen over woedende zwanen en briesende buurmannen. Maar Vonkie merkt dat opa niet alles vertelt. Wat is er toch gebeurd tussen hem en zijn lievelingsbroer? Waarom mag ze niet in de buurt komen van de oude molen? Samen met haar achterneef Sven probeert Vonkie de waarheid te achterhalen. En dan komt het verleden ineens gevaarlijk dichtbij.

Kind & Jeugd
Fictie 10-12 jaar
Em. Querido's Uitgeverij Kinderboek
21 oktober 2014

Andere media

Volkskrant:

Recensies

Tiny Fisscher Auteur

Mooi geschreven spannend kinderboek, ook voor volwassenen

door: Tiny Fisscher 2 likes
Met een zaklantaarn onder de dekens stiekem verder lezen, dat is het gevoel dat dit boek bij mij opriep. Need I say more.

Kon hem niet wegleggen

door: MargotHoog 1 like
Heerlijk boek vol met spannende, verdrietige en grappige verhalen van de opa van Vonkie. Echt een aanrader.

Trotse oude mensen

door: Jos Josso 1 like luisterboek
Een ontroerend en zo nu en dan bijzonder geestig verhaal over hoe Vonkie op zoek gaat naar opa Leo's geheimen. Opa Leo, Spijker, krijgt zijn kleindochter een week te logeren omdat haar ouders proberen hun huwelijk weer op de rails te zetten. Op een avond ziet Vonkie hoe haar opa een brief in...

door: Juf Yvon 1 like
Prachtig boek! Op het moment dat ik dit boek opensloeg bevond ik me met Vonkie in de polder. Ik heb het in een ruk uitgelezen! In de bovenbouw hangen ze waarschijnlijk ook aan je lippen :)

door: Yvonne de Lange 1 like
Wat een prachtig boek! Op het moment dat ik dit boek opensloeg bevond ik me met Vonkie in de polder. Ik heb genoten!
Marloes Auteur

Een mooi en boeiend verhaal!

door: Marloes 1 like
Simon van der Geest schrijft met Spijkerzwijgen een heerlijk, maar makkelijk jeugdboek. Via Vonkie vertelt hij eigenlijk het levensverhaal van haar opa. Op deze manier betrekt hij de lezer bij de geschiedenis. Via aantrekkelijk taalgebruik en originele gebeurtenissen maakt Van der Geest van...

Spijkerzwijgen: jeugdliteratuur met een grote J

door: Conn 1 like
Wederom schrijft van der Geest een griffelwaardig jeugdboek. Jeugdliteratuur met een grote J. Mooi van taal en met levenswijsheden. Verdriet en hoop! Toegankelijk en spannend. Voor jongens en meiden groep 7 en 8.
Nienke Pool Auteur

Spijkerzwijgen spreekt duidelijke taal

door: Nienke Pool 2 reacties 1 like
Recensie: Spijkerzwijgen door Simon van der Geest. SPIJKERZWIJGEN SPREEKT DUIDELIJKE TAAL. VIER STERREN In één van de meest gerenommeerde boekhandels van Arnhem – waar mijn 16-jarige dochter vaste proeflezer is– vroeg ik om een nieuw YA proefleesboek voor haar, liefst in de lijn van de...