Stalin. De jeugdjaren

Simon Sebag Montefiores klassieker over de jonge Jozef Stalin

'Spannende en voortreffelijke biografie. Magistraal.' NRC

In het veelgeprezen Stalin: De jeugdjaren gaat historicus Simon Sebag Montefiore op zoek naar de oorsprong van de Sovjet-Russische dictator en diens schrikbewind in de eerste helft van de twintigste eeuw.

Op basis van jarenlang archiefonderzoek vertelt Montefiore het bloedstollende verhaal van de zoon van een charismatische schoenmaker die uitgroeide tot een leerling-priester, romantische dichter, beruchte minnaar, sluwe strateeg en moorddadige revolutionair. Montefiores standaardwerk over de jonge Jozef Stalin geeft de lezer een radicaal nieuwe kijk op de begaafde politicus en fanatieke marxist die de Sovjet-Unie naar zijn hand zou zetten. Dit is het verhaal van hoe Stalin Stalin werd.

'Aangrijpend! Montefiores onderzoek is briljant. Het boek biedt een schat aan serieuze en ijzingwekkende details en creëert een gedenkwaardig portret van een van de grootste monsters van de 20e eeuw.' Antony Beevor, auteur van Stalingrad

Geschiedenis & Politiek
Moderne geschiedenis (1870-heden)