Thuis in de Tour

NRC:

Thuis in de Tour

Gelezen 12 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 4 Favoriet 1 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 2 Lijsten 1   Topics 0

Mart Smeets was – misschien wel als enige Nederlander – fysiek aanwezig bij alle Nederlandse openingsritten van de Tour de France. Al in 1954 ging hij met zijn vader naar het Olympisch Stadion voor de Tourstart, in 1973 deed hij verslag van de proloog in Scheveningen voor de NOS Radio, in 1978 in Leiden voor de NOS televisie (waar hij Jan Raas zag winnen maar de uitslag ongeldig verklaard werd), en ook in Den Bosch 1996 (processierupsen!) en Rotterdam 2010 (droomstart) was hij aan het werk. Ook in Utrecht zal hij er zijn. En de Tour kwam vaker naar Nederland: in 1969 voerde de etappe naar Maastricht, in 1992 naar Valkenburg en in 1958 reed de Tourkaravaan tien hele kilometers door Zeeuws-Vlaanderen.

In Thuis in de Tour memoreert Mart Smeets prachtige verhalen over de Tour op vaderlandse bodem. Hij baseert zich op eigen herinneringen en aanvullend historisch onderzoek.

Lifestyle & Vrije tijd
Sportverhalen