Thuis in Tibet

`Het dak van de wereld,' wordt Tibet vaak genoemd. Opeens begrijp ik waarom. De hele wereld lijkt ??n diepe, brede delta, omzoomd door eeuwig doorgaande rijen bergen tot aan de horizon. Het doet iets met me. Hoe meer ik om me heen kijk, hoe indrukwekkender het gevoel is dat ik ervan krijg. De bergen zijn de wereld, de kleuren zijn de wereld, de rivier is de wereld, en ik ben slechts een minuscuul torretje dat een piepklein stukje ruimte inneemt. Dit is geen naar gevoel trouwens, het is zelfs prettig te ervaren dat de wereld zoveel groter is dan ik. Als een grote beschermende ouder, die over me waakt.'

Al jarenlang gefascineerd door alles wat Tibetaans is, reist Inge van Sombri? in 2002 eindelijk zelf naar Tibet. Haar dagboek puilt uit van de onvergetelijke indrukken. Kloosters, monniken, nomaden, yakboterthee, de geur van boterkaarsjes en wierook - het verre, exotische land versiert haar volledig. Verliefd op de Tibetanen komt ze weer thuis.
Het is een 'vakantieliefde' die blijft. Na een tweede keer in Tibet volgt een reis naar Ladakh, ook hoog in de Himalaya, met onderweg een bezoek aan Dharamsala, waar de Dalai Lama woont. Ten slotte volgt Sikkim, een boeddhistisch deel van India, en het koninkrijk Bhutan. De Tibetaanse boeddhisten, de prachtige kloosters, de overweldigende leegte en eenzaamheid van het landschap, maar ook frustraties over de omgang met de o-zo-andere Chinezen, en daarnaast het vele prettige contact met zowel monniken als gewone Tibetaanse mensen - alles wordt met open armen ontvangen.

Dit is een boek voor nieuwsgierige mensen met reisplannen naar of die zelf al in Tibet, Ladakh, Sikkim of Bhutan zijn geweest. Maar ook de leunstoelreiziger, die daar lekker veilig kan blijven zitten, krijgt van Inge een hoop ervaringen over een compleet andere wereld dan de onze over zich uitgestort. Een 'must read' voor mensen die de fascinatie van Inge van Sombri? delen.

A5 Paperback, ca. 240 pag. (waarvan 24 in kleur

Is Thuis in Tibet het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Thuis in Tibet