Vrij!

Gelezen 14 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 9 Favoriet 0 Recensies 2
Young adult Spots 3   Topics 0
Winter 1813. Nederland is bezet door de Fransen. De veertienjarige Hendrik zwerft door Amsterdam, op de vlucht voor zijn verleden. Hij heeft niets meer: geen huis, geen geld en geen familie, maar hij brandt van verlangen om de stad te bevrijden van de gehate bezetter.
Als hij wordt gevraagd om een geheime boodschap af te leveren, raakt Hendrik betrokken bij een opstand. Hij vecht tegen de Fransen, maar ook tegen zichzelf en raakt steeds dieper in de problemen. Advocatendochter Betsy Kemper en boekhandelaar Jan ten Brink proberen hem te helpen. Heeft Hendrik dan toch een toekomst?

Vrij! is een spannende, historische roman die een goed beeld geeft van de roerige eindtijd van de Franse bezetting in Holland. Op 30 november is het tweehonderd jaar geleden dat Nederland zijn eerste Oranjekoning verwelkomde, en Hendrik was erbij!

Hendrik en veel andere personen uit Vrij! hebben daadwerkelijk bestaan. Aan het boek is daarom de website www.hollandvrij.nl gekoppeld, waarop meer informatie te vinden is over belangrijke personen uit onze geschiedenis en de verschillende gebeurtenissen die er uiteindelijk toe geleid hebben dat Nederland een Koninkrijk van Oranje werd. Handig voor schoolprojecten!
Kind & Jeugd , Young Adult

Liefde voor YA / Nederlandse Young Adult boeken
27 november 2018 2 reacties
  Meer artikelen van lezers

Recensies

Oranje boven in meeslepende historische jeugdroman

door: Pien 1 like

Soms lijkt het wel alsof Nederland altijd een koninkrijk is geweest. We vieren Koningsdag, zien de koninklijke familie op de tribune zitten tijdens de Olympische spelen en kijken toe hoe de drie prinsesjes met elke fotoshoot weer wat groter worden. Dat dit niet rustig vanzelf zo is gegroeid, laat...

Een spannende historiche jeugdroman

door: Princess Marcella 1 like
Het verhaal gaat over Hendrik, die weggelopen is uit het aalmoezeniershuis ten tijde van de laatste dagen van de Franse overheersing in de 19de eeuw. Hij wordt liefdevol opgenomen door de boekverkoper annex uitgever Jan ten Brink om zijn leerling te zijn. Maar de onrust over de Franse overheersing...