Waarom perfectionisten zelden gelukkig zijn

Waarom perfectionisten zelden gelukkig zijn

Perfectionisme is misschien wel de meest geliefde slechte eigenschap in onze maatschappij. Maar is dat terecht? Achter het voortdurend najagen van beter en meer schuilt mogelijk veel stress en frustratie. Perfectionisme blijkt zelfs een springplank naar burn-out, depressie en angststoornissen.
Heb je het gevoel dat de buitenwereld onrealistisch hoge eisen aan je stelt? Of leg je zelf alsmaar de lat hoger voor jezelf, je gezin en je collega’s? Werk je vaak over, ben je overgeorganiseerd, stel je taken uit, corrigeer je anderen, geef je niks uit handen of ga je juist spannende dingen uit de weg? Perfectionisme is een mogelijke oorzaak.
Hoe vind je de balans tussen wel je best doen, maar geen gestreste perfectionist zijn? Psycholoog en journalist Chantal van der Leest kampt zelf met perfectionistische trekjes en zocht steun in de psychologische literatuur. De antwoorden die ze vond, bundelde ze in dit boek.
Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen