WAT HET HART VERWOEST

Wat het hart verwoest

Rank 2338 Gelezen 561 Aan het lezen 23 Wil ik lezen 551 Favoriet 69 Recensies 19
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 4 Spots 11 Hebban 1000 222   Topics 0

De grootse nieuwe roman van de auteur van De jongen in de gestreepte pyjama en De grote stilte Voor de liefhebbers van De as van mijn moeder van Frank McCourt Ierland, 1945. Cyril wordt geboren als bastaardzoon van een verstoten tienermeisje. Het welgestelde echtpaar Avery adopteert hem, maar Cyril vraagt zich vaak af waarom, want zijn adoptieouders laten geen gelegenheid onbenut om hem op het hart te drukken dat hij geen echte Avery is. Hij voelt zich ook geen Avery, en hij voelt zich ook niet thuis in het katholieke naoorlogse Ierland. Pas als hij de flamboyante charmeur Julian Woodbead ontmoet, is de eerste stap naar de zoektocht van zijn identiteit gezet - een zoektocht die hem tot in Amsterdam en New York voert, in een poging het geluk en de liefde te vinden. John Boyne verbeeldt op fenomenale wijze de verlossende kracht van de menselijke geest, en laat de lezer en passant voelen hoe onwelkom de wereld kan zijn voor zoekende zielen. De pers over Wat het hart verwoest: ‘Afwisselend slim, geestig en hartverscheurend triest. Dit is een schrijver op de top van zijn kunnen.’ Mail on Sunday ‘Groots en slim en vaak erg grappig.’ The Sunday Times ‘Een picareske, ronddwalende odyssee voor de afzonderlijke karakters. Het boek brandt haast van woede over de levens die worden verwoest door sociale minachting en zelfhaat. Een aanzienlijke prestatie.’ The Guardian ‘Een episch verhaal vol verve, humor en liefde. Dit zal een groot publiek aanspreken.’ The Irish Times ‘Boyne creëert licht in de verdoemenis, en humor in de meest hartverscheurend trieste situaties. Een fantastische leeservaring.’ Press Association

Populaire fiction algemeen
Reintje Ghoos Jan Pieter van der Sterre
Meulenhoff Boekerij B.V.
13 oktober 2017
13 oktober 2017

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Anne Oerlemans Hebban Recensent

Ierland, homoseksualiteit en een bijzonder leven

door: Anne Oerlemans 4 reacties 2 likes

De grote stilte was Boynes eerste boek over zijn eigen land: Ierland. Zijn nieuwste roman, Wat het hart verwoest speelt zich voor een groot gedeelte al even dicht bij huis af, in Dublin. De John Boyne (1971) die deze twee boeken schreef is een andere John Boyne dan de auteur van De jongen in de...

Reacties op: Wat het hart verwoest