Zwartboek Belgisch voetbal

Voetbal is een feest. Maar een aantal duistere zaken zetten een zware domper op de feestvreugde. En dat is helaas ook in ons land niet anders. Denk maar aan de racistische uitlatingen op en rond het voetbalveld. Naast dat verbale geweld blijven ook vandalisme en hooliganisme door supporters een smet. Absoluut historisch dieptepunt was het Heizeldrama in 1985, waarbij 39 mensen het leven lieten doordat Liverpoolhooligans supporters van Juventus aanvielen in het Heizelstadion. Minder zichtbaar maar daarom niet minder schadelijk voor het imago van voetbal is omkoping van trainers en spelers. Matchfixing is een internationaal fenomeen waaraan ook België niet ontsnapt.

Gewezen voetbaltrainer René Taelman legt de vinger op deze en andere zere plekken in het Belgisch voetbal. Jarenlang deed hij diepgravend onderzoek en ging hij praten met vele betrokkenen die - al dan niet anoniem - uit de biecht klappen. Zijn bevindingen in dit zwartboek zijn onthullend en onthutsend. Bedoeling van de auteur is zeker niet zijn favoriete sport zwartmaken, maar wel de ware omvang van alle schandalen die het Belgisch voetbal verzieken blootleggen, opdat we met zijn allen en desnoods dankzij harde maatregelen opnieuw voetbal kunnen beleven als een onbezorgde en feestelijke volkssport.

Is Zwartboek Belgisch voetbal het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Zwartboek Belgisch voetbal