Wat een geweldige thriller is De regel van drie

A van Steeg 12 maart 2024
De regel van drie is geschreven door Sam Ripley een pseudoniem van een bekende Engelse auteur en neemt de lezer mee in een thriller waarbij de personages zich afvragen wanneer zij aan de beurt zijn. Want wie zit er achter de regel van drie en waarom kiest de dader voor deze werkwijze? Of zijn er geen moorden gepleegd en is alles een toevalligheid?

Ohh, die cover en achterflap alleen al van De regel van drie maakte mij nieuwsgierig naar dit verhaal. Want wie bedenkt het dat het cijfer drie de leidraad is voor de gebeurtenissen die in twijfel wordt gebracht door een aantal toevalligheden. Middels verschillende delen en geschreven vanuit verschillende vrouwen neemt Ripley de lezer mee in een rollercoaster. Want kloppen de gedachtegangen van de jonge vrouwen en zijn hun naasten daadwerkelijk vermoord of is het toeval en lijken hun levensverhalen gewoon erg op elkaar. Zet daarnaast hun verslaving of psychische problemen en de twijfel voel je tussen de regels door. Want is er echt sprake van verdachte moorden die niet tot nauwelijks te bewijzen zijn of bestaat de regel van drie echt en moeten alle vrouwelijke hoofdpersonages vrezen voor hun leven?

De regel van drie is goed opgezet en dat maakt dat je als lezer continu wil blijven doorlezen om achter de waarheid te komen. Meerdere mensen worden verdacht terwijl de vrouwen waarom het gaat elkaar niet kennen, maar wel een soort van dezelfde gebeurtenissen hebben meegemaakt in hun leven. Maar wat als Amy, Ila en Eve daadwerkelijk slachtoffer zijn geworden van de regel van drie? Moet Eve, die nu leeft en de dagboeken heeft gelezen van Amy en Ila dan daadwerkelijk vrezen voor haar leven? En hoe dichtbij is de drie dan steeds geweest bij deze jonge vrouwen?

Ripley weet vanaf het begin een zenuwachtige en onbestemd gevoel aan het verhaal te geven. Net als je denkt dat je de verhaallijn in de smiezen krijgt, dan veranderd deze weer en wil je doorlezen om te weten wat er nu weer te wachten staat. Door het verhaal op te delen in het leven van de drie vrouwen en later van nog een paar belangrijke personages, maakt dat het verhaal je in de greep houd. Heel goed gedaan en dat maakt dit boek echt tot een van de betere verhalen.

Wie een sterke thriller wil lezen die wat langzaam begint maar je daarna in de greep houdt, moet De regel van drie echt op zijn leesplankje zetten. Je zult dan zeker niet teleurgesteld worden. Het is een verhaal die onder de huid kruipt en je lange tijd in het ongewisse laat. Echt heel goed gedaan. Ik heb genoten van De regel van drie en ben enthousiast. 4 ruime sterren.

Meer recensies van A van Steeg