Hoe ver durf je te gaan? (3.5*)

A van Steeg 10 juli 2024
Teddy Wayne was voor mij een nog onbekende auteur en toen ik De winnaar zag was ik toch benieuwd naar deze psychologische thriller. Het vertelt het verhaal over een jonge man die rechten studeert en zijn geld extra kan verdienen als tennisleraar tijdens de vakantie. Maar wat als hij hier verliefd wordt? Is dit dan wel verstandig in zo'n rijk dorp waar iedereen elkaar kent?

Conor O’Toole heeft het niet makkelijk met een chronisch zieke moeder waarmee hij grotendeels alleen mee is opgegroeid. Als hij wordt gevraagd om de zomer in Cutters Neck de mensen te helpen met tennis tegen een riante vergoeding zegt hij ja. Al snel ontdekt hij dat dit dorp bijzondere inwoners kent en als hij een seksuele relatie met een oudere vrouw krijgt, maar ook verliefd wordt op een jonger meisje lijkt zijn leven hem toe te lachen. Maar wat als er een ook nog een vrouw vermist raakt en vermoord blijkt te zijn? Wie is er dan verdacht in Cutters Neck? En wat zal Conor doen met al het geld dat hij heeft verdiend? Is dit genoeg voor hem of wil hij graag meer?

De winnaar is een psychologische thriller die al vrij snel een voorspelbaar verhaallijn laat zien en het voor de doorgewinterde al snel de clou van het verhaal weggeeft. desondanks blijkt Sony de filmrechten al opgekocht te hebben en zal De winnaar verfilmd gaan worden. Wie het boek dichtslaat, zal ook begrijpen dat dit wel een logisch vervolg is op het verhaal dat filmisch leest.

Wayne neemt de lezer vanaf het begin mee in een beeldend verhaal en dit alles ook met een makkelijke pen geschreven. Dit zorgt ervoor dat je heel snel door het boek gaat en dus al snel ook de clou door hebt. Maar Wayne weet de lezer door zijn schrijfstijl wel te blijven uitnodigen om door te lezen. Het geniepige van de dader en het gedrag van verschillende mensen maakt dat het boek blijft intrigeren.

De Winnaar is een boek waar ik meer van had verwacht qua spanning en de psychologische uitwerking. Dit komt mede doordat ik al snel doorhad waar het verhaal zou gaan eindigen. Ik was daarom niet zo enthousiast als ik van te voren had gehoopt. Ik kijk uit naar de verfilming omdat ik denk dat deze weleens beter uit de verf kan komen dan het boek, en dat heb ik niet vaak. Ik las het boek meer als tussendoortje en geef het 3.5 sterren.

Meer recensies van A van Steeg