Het Jezus Mysterie

A van Steeg 13 december 2019
Kathleen McGowan heeft met Het Jezus Mysterie het tweede boek in de vierdelige serie uitgebracht. In het eerste deel Het Magdalena Mysterie maakten we al kennis met de journaliste Maureen Paschal. Ze ontdekte dat Magdalena een andere persoon in de geschiedenis was dan wij kennen. Maureen schreef hierover een boek dat nu de tongen weleens los zou kunnen maken.

In Het Jezus Mysterie gaat het verhaal verder waar het eerste deel stopte. Maureen ontvangt een pakketje waarin oud-Latijns geschreven teksten zitten. Wie is de verzender? Wat wil diegene haar duidelijk maken? Maureen besluit op zoek te gaan en ontdekt dat Mathilde, een belangrijke gravin uit Toscane, deze teksten heeft geschreven. Maar waarom krijgt Maureen deze nu?

Na een spannende zoektocht waarbij heden en verleden elkaar afwisselen, net zoals fictie en non-fictie, komt Maureen steeds dichter bij de waarheid. Wat blijkt, de teksten verwijzen naar het evangelie van Jezus Christus. Het Boek der liefde is goed verborgen gehouden voor de katharen, het boek dat een van de waardevolste bezittingen van Mathilde was. Mathilde wilde met dit evangelie samen met Paus Gregorius VII, haar geheime liefde, de kerk veranderen. Maar lukt ze dit? De katharen schromen namelijk niet om geweld te gebruiken om dit boek in handen te krijgen.

Kathleen McGowan heeft met Het Jezus Mysterie een goede opvolger geschreven op Het Magdalena Mysterie. Ik ben deze reeks begonnen met het vierde deel Het Boleyn Mysterie en moet zeggen dat ik nu heel anders kijk naar dit vierde deel. Veel informatie die ik nu lees, zet ik nu bij het vierde deel in een totaal ander perspectief.

Fijn aan dit boek is de afwisseling van het heden en verleden in de hoofdstukken. Hierdoor blijft de spanningsboog strak en wil je weten hoe het verhaal zich verder afspeelt. Het boek is niet echt spannend, alhoewel het wel onder het genre literaire thriller valt. Ik vind het zelf meer een historische roman waarbij de zoektocht naar de waarheid meer in de buurt komt.

Af en toe vond ik het verhaal wat langdradig. Dit komt ook door de vele gebeurtenissen in het heden en verleden. Het is een boek dat met aandacht gelezen moet worden om de verhaallijn te kunnen blijven volgen. Toch is het boek zo mooi, puur en scherp geschreven dat ik niet anders kan zeggen dan dat ik het grootste deel van mijn leestijd genoten heb. Het is een bijzondere serie die mij als lezer tot nadenken aanzet. Is hetgeen wat ik heb geleerd op school wel de echte theorie?

Het derde deel in deze serie, Het Medici Mysterie, ligt al klaar om gelezen te worden. Ik ben heel benieuwd waar de zoektocht van Maureen haar nu naartoe brengt. Enig idee heb ik al, omdat ik het laatste deel al gelezen heb, maar ik kijk uit naar dit derde deel!

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg