Het leven dat ik kende

A van Steeg 13 december 2019
In Het leven dat ik kende heeft Esther Boek een waargebeurd verhaal aan het papier toevertrouwd. Het verhaal is pakkend en intrigerend, mede doordat het verhaal verweven is tussen de genres fictie en non-fictie. Vanaf de eerste bladzijde wil je verder lezen en weten hoe het Roelf, Ellen en Sophie verder zal vergaan.

Roelf heeft een op het oog mooi leven met zijn vrouw en zoon, totdat het noodlot ervoor zorgt dat hun mooie leventje instort. Roelf en Ellen verwerken op een eigen wijze het verdriet wat erin resulteert dat Ellen uit het leven stapt. Opeens staat Roelf er alleen voor. Gelukkig heeft hij steun aan zijn naasten en aan de vriendin van Ellen, Sophie.
Sophie verschilt wat leeftijd betreft een aantal jaren met Roelf, maar dit staat hun liefde voor elkaar niet in de weg.

De twee krijgen een relatie en het leven van Roelf lijkt op te krabbelen, tot hij te maken krijgt met de verkeerde mensen. Wanneer Roelf en Sophie tijdens een date horen dat hun huis in brand staat, verliest Roelf alle herinneringen aan het verleden. Tot overmaat van ramp verdenkt de politie Roelf ervan dat hij zelf opdracht heeft gegeven voor deze brandstichting.

Roelf belandt in de cel en Sophie vecht er hard voor hem vrij te krijgen. Maar helaas blijkt het rechtssysteem niet echt mee te werken. Zullen Roelf en Sophie hun leven weer kunnen oppakken na alle gebeurtenissen?

Esther Boek heeft met toestemming van de betrokkenen dit verhaal geschreven. De emoties vliegen tussen de regels door en je voelt de pijn en het verdriet van de personages. Liefde, rouw, verlies, onrecht, vertrouwen en doorzettingsvermogen zijn een aantal facetten die in het boek aan de orde komen.

De schrijfstijl is prettig en met momenten puur, bijna onwerkelijk en rauw. Het is niet te bevatten wat Roelf allemaal heeft moeten meemaken in zijn leven en het einde is nog steeds niet in zicht. Knap hoe Esther deze gegevens tot een prachtig geheel dat ook nog eens leest als een rollercoaster, in een verhaal heeft weten te verweven.
Geregeld heb ik het boek even weggelegd om het geheel op me in te laten werken. Het is een verhaal dat mij heeft geraakt en onder mijn huid kroop. Ik moest en wilde verder lezen.

Eerder las ik van Esther Boek Geen kind meer wat ook een waargebeurd verhaal is. Esther weet dit thema heel mooi en puur aan het papier toe te vertrouwen. Ik hoop dat ze nog meer boeken die gebaseerd zijn op waarheid, zal uitbrengen.

De cover is prachtig en na het lezen kan ik niet anders dan beamen dat deze heel goed past bij het verhaal. Het leven dat ik kende is compleet in zijn geheel. Een absolute aanrader voor lezers die graag verhalen die gebaseerd zijn op waargebeurde feiten, lezen.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg