Leuk begin van een nieuwe serie

A van Steeg 26 juni 2021
De filmster en de journaliste is het eerste boek in de serie Marlies. Zoals de cover al doet vermoeden, draait deze serie om een magazine die helaas is zwaar water verkeerd door teruglopende verkopen. De hoop is dat het exclusieve interview, dat Tess met Nicole Kidman heeft, de verkoop een boost zal geven. Maar Tess is naast deze job ook een drukke vrouw met een schattig kleine handenbindertje en een succesvolle man. Zij is het die thuis de ballen omhoog moet houden. Maes weet dit goed te beschrijven in de activiteiten die op deze jonge moeder haar bordje terechtkomen. Maar niet alleen Tess leren we kennen. Ook haar collega’s en haar gezin krijgen een gezicht in dit eerste deel van de serie.

Op de dag van het interview lijkt alles tegen te zitten en Tess weet na het interview dan ook niet hoe ze tot een goed artikel moet komen. Maar Tess zal Tess niet zijn om ook hier een oplossing voor te vinden. Hoe zullen de lezers reageren op haar artikel? Kan zij Marlies weer een boost geven en toekomst bieden?

Maes weet met De filmster en de journaliste een leuk begin van deze serie neer te zetten. Tess is een vrouw met ambitie, maar ook een tikkeltje onzeker. Ze wil alles goed doen, maar dit lukt haar niet altijd in alle hectiek die haar leven kent. De setting is prima in balans. We leren Tess zowel privé als bij het tijdschrift Marlies redelijk goed kennen, en er zijn nog genoeg open eindjes voor de vervolgdelen. Het verhaal kent zowel komische als hectische situaties, maar ook relatieperikelen en onzekerheden.

Naast deze ingrediënten weet Maes de lezer ook nog eens met een vlotte en herkenbare stijl mee te nemen in het boek. De gebeurtenissen zal voor veel vrouwen herkenning opleveren en dat maakt dat het boek gewoon lekker wegleest. De filmster en de journaliste is echt een feelgood met net dat beetje meer. Het leest beeldend en zou, als Maes deze stijl weet vast te houden, interessant kunnen zijn voor een leuke serie op tv.

Voor mij is dit boek een goede start van de Marlies-serie en ik verwacht nog mooie, hectische maar ook emotionele scenes tegen te komen in de vervolgdelen. Wie graag boeken leest met veel herkenbare gebeurtenissen als drukke moeder, zal De filmster en de journaliste zeker met plezier lezen.
3.5 sterren

Meer recensies van A van Steeg